اقامت پس از تحصیل در کانادا : هر سال، صدها هزار نفر از دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا شروع به تحصیل می‌کنند و هدف اکثریت آنها، ماندن در کانادا پس از اتمام تحصیل و دریافت اقامت دائم است.

یکی از بهترین روش‌ها برای اقامت در کانادا پس از تحصیل، دریافت مجوز کار پس از تحصیل یا PGWP است. با این مجوز، فارغ‌التحصیلان خارجی در کانادا می‌توانند پس از اتمام تحصیل در این کشور کار کنند.

برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا، شما باید حتماً در یکی از مؤسسات آموزشی تعیین شده (DLI) مجاز برای PGWP، به مدت حداقل 8 ماه به صورت تمام وقت تحصیل کرده و مدرک معتبری دریافت کرده باشید.

PGWP چیست؟

PGWP یا مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی یک سند است که به شما اجازه می‌دهد پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا باقی بمانید و حداکثر زمان اعتبار آن تا سه سال پس از فارغ‌التحصیلی از مؤسسه کانادایی است. اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر در کانادا PGWP را برای رشته‌های تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند.

مدت زمان اعتبار PGWP معمولاً برابر با مدت زمان تحصیل زیر دو سال و یا سه سال برای دوره‌های بیش از دو سال است و به طور معمول برای دوره‌های کوتاه‌تر از 8 ماه اعتبار ندارد. بسیار مهم است که هنگام انتخاب رشته و مؤسسه تحصیلی به این نکته توجه کنید. در غیر این صورت، پس از اتمام دوره تحصیلی، شما مجبور به ترک کانادا یا تحصیل مجدد در یک دوره شامل PGWP خواهید بود.

اقامت پس از تحصیل در کانادا
اقامت پس از تحصیل در کانادا

شرایط درخواست و دریافت مجوز PGWP

برای درخواست و دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)، شما باید به شرایط زیر پایبند باشید:

شما باید فارغ‌التحصیل یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی کانادا باشید. دانشگاهی که شما از آن فارغ‌التحصیل می‌شوید باید حتماً تأیید شده و دارای مجوز باشد.

شما باید دارای یک مجوز تحصیل (Study Permit) معتبر باشید و این مجوز تحصیل شما نباید منقضی شده باشد.

مدت زمان دوره تحصیلی که شما برای آن دارای مجوز تحصیل هستید، نباید کمتر از 8 ماه باشد.

بیشتر بخوانید :  درباره کاخ گارنیه

دوره تحصیلی که شما در آن تحصیل می‌کنید، باید به صدور یک مدرک تحصیلی منجر شود. این مدرک تحصیلی می‌تواند شامل مدارک یک ساله یا گواهی‌نامه، مدرک کالج 2-3 ساله یا مدارک لیسانس و بالاتر باشد.

تحصیل شما باید حتماً به صورت تمام وقت باشد، با این حال، طبق قوانین، در سال آخر تحصیل می‌توانید به صورت پاره‌وقت تحصیل کنید.

از زمان فارغ‌التحصیلی تا زمان ثبت درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)، نباید بیش از 180 روز گذشته باشد.

با رعایت این شرایط، شما می‌توانید برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا درخواست دهید.

DLI و Non-DLI چیست؟

DLI و Non-DLI به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کانادا اشاره دارد.

DLI مخفف عبارت Designated Learning Institution است که به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اطلاق می‌شود که در سیستم آموزشی کانادا تأیید شده و معتبر هستند. لیست کامل این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را می‌توانید با جستجوی عبارت DLI در وب‌سایت رسمی دولت کانادا به آدرس www.canada.ca مشاهده کنید.

از آنجا که دانشگاه‌ها و مراکز Non-DLI در این فهرست قرار ندارند، فارغ‌التحصیلان از این دانشگاه‌ها و مراکز Non-DLI نمی‌توانند برای درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) اقدام کنند.

بنابراین، برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا، شما باید از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی DLI فارغ‌التحصیل شوید.

اگر قبل از درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)، اعتبار و زمان مجوز تحصیل (Study Permit) شما به پایان برسد و شما فرصتی برای درخواست مجوز کار فارغ‌التحصیلان نداشتید، دو گزینه برای ادامه اقامت و ماندن در کانادا وجود دارد:

درخواست ویزیتور رکورد (Visitor Record): با درخواست ویزیتور رکورد، شما می‌توانید زمان اقامت قانونی خود را در کانادا افزایش دهید. ویزیتور رکورد یک ویزای جدید نیست، بلکه صرفاً تمدید زمان اقامت شما در کاناداست. با این روش، شما می‌توانید برای مدتی بیشتر در کانادا بمانید تا فرصتی برای درخواست مجوز کار فارغ‌التحصیلان (PGWP) داشته باشید.

خروج از کانادا و درخواست مجوز کار فارغ‌التحصیلان (PGWP) از خارج: اگر اعتبار مجوز تحصیل شما به پایان رسیده است و شما نمی‌توانید در کانادا بمانید، می‌توانید از کشور خارج شوید و سپس از خارج، درخواست مجوز کار فارغ‌التحصیلان (PGWP) را بدهید. در این صورت، شما باید به کشور خارجی بازگشته و از آنجا درخواست مجوز کار فارغ‌التحصیلان (PGWP) را ارسال کنید.

بیشتر بخوانید :  چه روش هایی برای هیچ هایک امن وجود دارد؟

با رعایت این گزینه‌ها، شما می‌توانید اقامت خود را در کانادا ادامه داده و در صورت تمایل، درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) را ارسال کنید.

چگونه می‌توان اقامت پس از تحصیل در کانادا را دریافت کرد؟

تحصیل در کانادا یک راه عالی برای اخذ اقامت دائم در این کشور است. بسیاری از افراد تحصیل خود را در کانادا ادامه می‌دهند تا بعد از فارغ‌التحصیلی، بتوانند برای اخذ اقامت دائم آماده شوند. برای بسیاری از افراد، مهاجرت تحصیلی به ویژه به کانادا، یک پل برای اخذ اقامت دائم این کشور است، به ویژه برای افرادی که سن کمتری دارند و مایل به تحصیل هستند و در ضمن تجربه کاری و مدرک تحصیلی مناسبی دارند.

باید توجه داشت که در این راستا چندین برنامه وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند آن‌ها را برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا انتخاب کنند.

همچنین باید توجه داشت که در سال‌های اخیر، کانادا قوانین خود را تغییر داده است تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند به راحتی پس از اتمام تحصیل، اجازه کار و اقامت دائم را دریافت کنند. به عبارت دیگر، ورود به بازار کار برای دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل بسیار آسان خواهد بود.

با این حال، مهم است که قبل از اقدام به مهاجرت به کانادا، با افراد و مؤسساتی که تجربه و تخصص کافی در زمینه مهاجرت به کانادا دارند مشورت کنید. این مشورت‌ها به شما کمک می‌کند تا با برنامه‌های مناسب خود آشنا شده و بتوانید بهترین گزینه برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا را انتخاب کنید.

سیاست جذب دانشجویان فارغ‌التحصیلان از کانادا

دولت، اداره مهاجرت و سیستم اقتصادی کانادا، برای دانشجویانی که حداقل 2 سال از دوره تحصیلشان را در دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسات آموزشی معتبر در کانادا گذرانده‌اند، گزینه‌های زیادی برای مهاجرت به کانادا فراهم کرده‌اند. در واقع، داشتن سابقه تحصیل در کانادا برای دولت، اقتصاد و کارفرمایان کانادایی جذابیت بیشتری دارد و آینده شغلی و حرفه‌ای افراد را در زمینه‌های مختلف بهبود می‌بخشد.

با توجه به کیفیت بالای نظام آموزشی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کانادا، کشور برای حفظ دانشجویان خارجی که از مؤسسات آموزشی کانادایی فارغ‌التحصیل شده‌اند، بسیار علاقه‌مند است. این مسیر باعث سود اقتصادی و سازگاری با محیط کانادا و دیگر مزایایی می‌شود.

بیشتر بخوانید :  مدارک موردنیاز برای ویزای شینگن

روش‌های اخذ اقامت دائم در کانادا برای فارغ‌التحصیلان:

برنامه کاری پس از تحصیل (PGWP): این برنامه به دانشجویان فارغ‌التحصیل اجازه می‌دهد تا پس از تحصیل در کانادا، تا 3 سال کار کنند و اقامت دائم را دریافت کنند. برای این برنامه، باید دوره تحصیلی حداقل 8 ماه باشد.

برنامه تجربه کاری کانادا (CEC): این برنامه برای فارغ‌التحصیلانی است که تجربه کاری حداقل 1 سال در کانادا دارند. با این برنامه، می‌توانند درخواست اقامت دائم را ارسال کنند.

برنامه مهاجرت از طریق استان‌ها (PNP): استان‌های کانادا برنامه‌های خود را برای جذب فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها معمولاً به دانشجویانی اختصاص می‌دهند که در آن استان تحصیل کرده و تجربه کاری مرتبط با آن استان دارند.

برنامه مهاجرت از طریق امتیاز (Express Entry): این برنامه بر اساس امتیازاتی مانند سن، تجربه کاری، تحصیلات و زبان انگلیسی یا فرانسوی، اقامت دائم را به افرادی که می‌توانند امتیاز کافی را کسب کنند، ارائه می‌دهد. فارغ‌التحصیلان می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

برنامه مهاجرت اقتصادی (Economic Immigration Programs): این برنامه‌ها شامل برنامه کارفرمایان ماهر (Federal Skilled Worker Program)، برنامه تجاری (Business Immigration Program) و برنامه کارکنان ماهر (Federal Skilled Trades Program) است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند از این برنامه‌ها برای اخذ اقامت دائم استفاده کنند.

 مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا برای فارغ‌التحصیلان

مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم برای فارغ‌التحصیلان در کانادا به صورت خلاصه به شرح زیر است:

برای روش کاریابی (PGWP): باید حداقل 18 ماه کار کنید پس از تحصیل.

برای روش‌های دیگر مانند CEC و Express Entry: باید حداقل 1 سال سابقه کار در کانادا یا انجام 1 سال کار تخصصی داشته باشید.

بنابراین، مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم برای فارغ‌التحصیلان، به طور کلی، برابر است با مدت تحصیل (معمولاً 2 سال برای کارشناسی ارشد و 3-4 سال برای کارشناسی) به اضافه 18 ماه کار برای روش PGWP و 1 سال سابقه کار برای روش‌های دیگر.

هر سال، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا شروع به تحصیل می‌کنند و بعد از اتمام تحصیل، هدف آنها ماندن در کانادا و دریافت اقامت دائم است.

یکی از بهترین روش‌ها برای ماندن در کانادا پس از تحصیل، دریافت مجوز کار پس از تحصیل یا PGWP است. این مجوز کار به فارغ‌التحصیلان خارجی در کانادا امکان می‌دهد پس از اتمام تحصیل در کانادا کار کنند.

برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا، باید حتماً در یکی از مؤسسات آموزشی تعیین شده (DLI) مجاز برای PGWP، به مدت حداقل 8 ماه به صورت تمام وقت تحصیل کرده و مدرک مربوطه را دریافت کرده باشید.

ارسال پاسخ

چرا هوگوتراول را انتخاب کنیم؟

  • 21 سال سابقه فعالیت مدیران آژانس
  • تخصصی کار کردن
  • داشتن کارگزارهای معتبر بین المللی
  • دارای شرکت مستقر در اروپا

پرسش خود را مطرح کنید


با ما تماس بگیرید.
تیم هوگوتراول با بیش از 14 سال سابقه در حوزه گردشگری، آماده پاسخگویی به پرسش های شما می باشد.

02191020911

info@hogotravel.ir