ویزای شنگن چیست؟

ویزای شنگن چیست؟

ویزای شنگن: معاهده شینگن یک قرارداد است که در سال ۱۹۸۵ بی چند کشور امضا شد؛ با این معاهده، ورود ساکنین کشورهای اروپایی بدون ویزا به این کشورها آزاد شد تا مشکلات رفت و آمد بین مرزی برای آن‌ها کم شود.

 بنابراین ویزا شینگن برای کسانی است که ساکن یا اتباع کشورهای محدوده شینگن نیستند و می‌خواهند به این محدوده وارد شوند.

کشورهای شنگن

۲۶ کشور عضو معاهده شنگن هستند: ویزای شنگن آلمان، ویزای شنگن فرانسه، ویزای شنگن ایتالیا، ویزای شنگن اسپانیا، ویزای شنگن پرتغال،ویزای شنگن هلند، ویزای بلژیک، ویزای لوکزامبورگ، ویزای سوئد، ویزای نروژ، ویزای فنلاند، ویزای دانمارک، ویزای لیتوانی، ویزای لتونی، ویزای لهستان، ویزای مجارستان، ویزای شنگن اتریش، ویزای استونی، ویزای اسلواکی، ویزای اسلوانی، ویزای چک، ویزای ایسلند، ویزای مالت، ویزای یونان, ویزای لیختن اشتاین , ویزای سوئیس ساکنین و اتباع کشورهای قاره آمریکا (غیر از چند کشور معدود مثل کلمبیا، پرو، بولیوی و…) و ساکنین و اتباع قاره استرالیا و کشورهای ژاپن،کره جنوبی و مالزی نیازی به گرفتن ویزای شینگن ندارند و می‌توانند به مدت حداکثر ۹۰ روز به این کشورها وارد و یا خارج شوند.

موسسات معرفی شده در مرکز ویزای شنگن با داشتن سابقه درخشان و تجربه ای کارآمد در زمینه اخذ و دریافت ویزای شنگن اروپا افتخار خدمت گذاری سالم و تضمین شده به شما هموطنان گرامی در سراسر جهان را دارا میباشد.

با راه‌اندازی سیستم «وی آی اس» در یازدهم مهر ماه ۱۳۹۱ قوانین گرفتن ویزا و ورود به شینگن یکپارچه‌تر شد. VIS سامانه اطلاعات ویزای کشورهای عضو شینگن است، اطلاعات جامع ویزاها در این سیستم ثبت می‌شود و در مرزهای ورودی شینگن در اختیار مقامات مرزی قرار می‌گیرد.

انواع ویزای شنگن

چهار نوع ویزای شنگن صادر می‌شود که اکثر ویزای مورد درخواست ایرانی‌ها، ویزای توریستی و نوع C آن است.

ویزای نوع A ویزای ترانزیت است؛ یعنی مسافر نمی‌تواند از فرودگاه خارج شود، فقط می‌تواند در یکی از فرودگاه‌های شینگن پرواز خود را عوض کند و به کشوری در خارج از شنگن برود.

ویزای نوع B ویزای عبور است؛ یعنی مسافر می‌تواند از فرودگاه خارج شود و از شینگن به عنوان منطقه عبوری استفاده کند تا از طریق زمینی خود را به کشوری در خارج از محدوده شنگن برساند.

ویزای نوع D ویزای بلندمدت است که معمولا تاجران و بازرگانان از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند در طی سال چندین بار به شینگن وارد و از آن خارج شوند.

مرکز ویزای شینگن اولین و تنها وبسایت نیازمندی و درج آگهی تخصصی ویزای شینگن است که نقش پل ارتباطی امن میان خدمات دهندگان امور ویزای شینگن و افرادی که به دنبال مکانی میگردند زا بازی میکند تا به تمامی فعالان ویزای شینگن دسترسی داشته باشند و بتوانند خدمات ایشان را مقایسه نمایند.

مراحل دریافت ویزای شنگن

تعیین وقت سفارت و مصاحبه بهتر است قبل از آماده کردن مدارک برای تعیین وقت سفارت اقدام کنید. درخواست تعیین وقت با توجه به سفارت کشور مورد نظر، به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی به مسافر داده می‌شود. سفارت معمولا وقت عادی به مسافر می‌دهد، بنابراین بهتر است از ۲ ماه قبل سفر برای تعیین وقت اقدام کنید.

در شرایط خیلی خاص پزشکی و … با صلاحدید خود سفارت، وقت فوری هم داده می‌شود. بعد از تعیین وقت مسافر یک روز برای مصاحبه و ارائه مدارک در سفارت حاضر می‌شود. مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین راه این است که مسافر شخصا برای تعیین وقت اقدام کند. سوال‌های مصاحبه سفارت معمولا سوال‌هایی کلی در مورد خود شخص و دلایل سفر خواهد بود. عکس و اثر ده انگشت مسافر هم در زمان مصاحبه برای ثبت در سیستم VIS گرفته می‌شود.

مدارک ویزای شینگن

مدارک ویزای شینگن مورد نیاز برای همه کشورهای عضو شینگن شبیه به هم است؛ فقط در جزئیات کمی متفاوت است.

مدارکی که باید در روز مصاحبه همراه داشته باشید:

فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا

اولین مرحله برای درخواست ویزای هر کشوری تکمیل فرم درخواست ویزای آن کشور است که باید از سفارت مربوطه به صورت حضوری یا اینترنتی دریافت شود. این فرم را باید به همراه مدارک مورد نیاز دیگر در زمان مصاحبه ارائه دهید.

توجه: هرچند که این کشورها عضو شینگن هستند و ویزای همه‌شان ویزای شینگن محسوب می‌شود، اما فرم درخواست برای هر کشوری متفاوت است، بنابراین مثلا برای درخواست ویزای آلمان نباید به سفارت فرانسه مراجعه کرد.

شناسنامه ایرانی
ترجمه‌ی رسمی شناسنامه با فتوکپی از تمام صفحات

باید حتماً موجود باشد. گذرنامه اعتبار گذرنامه باید حداقل شش ماه بعد از تاریخ درخواست ویزا باشد.

کپی گذرنامه

کپی گذرنامه را تنها از صفحات یک تا پنج و همین‌طور صفحاتی که در آن‌ها مهر ویزا خورده، تهیه کنید.

سه قطعه عکس رنگی

در صورتی که عکس همراهان در گذرنامه‌ی متقاضی باشد، باید برای همراهان نیز دو قطعه عکس در مدارک در نظر بگیرید. ویژگی‌های ضروری عکس مورد نظر: عکس رنگی، زمینه سفید، تمام رخ، جدید که کاملا با ظاهر فعلی صاحب عکس هم‌خوانی داشته باشد، در ابعاد ۶ در ۴ باشد. طبق مقررات شنگن، عکس شما بر روی برچسب ویزا چاپ خواهد شد.

اسناد رسمی شغلی و منابع مالی

گواهی اشتغال به کار که روی سربرگ رسمی محل کار، با امضای مدیر عامل و ذکر سمت شغلی، حقوق ماهانه و مدت زمان اشتغال به کار باشد. لازم است که این مدارک به همراه ترجمه‌شان به سفارت ارائه داده شوند.

پرینت حساب بانکی

گردش سه ماه آخر و مانده حساب که روی سربرگ انگلیسی بانک و مهر شده باشد.

بیمه

در صورت داشتن بیمه کاری، سوابق سه ماه آخر قبل درخواست ویزا در صورت داشتن سند ملکی به نام شخص درخواست کننده 

اصل و ترجمه‌ سند

اصل و ترجمه سند که اصل سند هنگام تحویل بقیه مدارک به مسافر بازگردانده خواهد شد.

بلیط پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد
بیمه مسافرتی برای کل مدت زمان سفر

بیمه مسافرتی برای کل مدت زمان سفر که باید حداقل هزینه ۳۰ هزار یورو را برای هر مسافر پوشش دهد.متقاضیان روادید باید بیمه‌ مسافرت فردی یا جمعی داشته باشند. این بیمه باید هزینه‌های احتمالی بازگشت به میهن تحت مراقبت‌های پزشکی، هزینه‌های احتمالی نیاز به درمان و یا هزینه‌های بیمارستانی اضطراری را پوشش دهد و تا پایان طول اقامت در تمام کشورهای منطقه شینگن معتبر باشد. شرکت بیمه‌گذار باید نماینده‌ای معتبر در کشور مقصد داشته باشد؛ در ضمن شخص دعوت‌کننده در کشور مقصد هم می‌تواند بیمه‌ی مسافرتی را از یک شرکت بیمه در آن کشور بگیرد.

واچر رزرواسیون هتل

برای کل مدت اقامت و مطابق با تاریخ بلیط رفت و برگشت.

دعوت‌نامه

اصل دعوت‌نامه که شخص دعوت‌کننده از کشور مقصد برای مسافر فرستاده. اگر دعوت‌نامه داشته باشید نیازی به برگه رزرواسیون هتل نخواهید داشت.

مدارک مورد نیاز ممکن است گاهی با توجه به شرایط فرد و کشور صادرکننده ویزا متفاوت باشد که در این صورت بهتر است به بخش ویزای توریستی مربوط به همان کشور مراجعه کنید.

توجه: مدارک ترجمه شده، نیاز به مهر دادگستری دارند که معمولاً دارالترجمه‌ها خودشان پس از ترجمه مدارک، برای گرفتن این مهر اقدام می‌کنند.

مدت و هزینه صدور ویزای شینگن

بررسی اولیه‌ مدارک برای صدور ویزا معمولا دو تا سه هفته طول می‌کشد. ممکن است ویزا زودتر صادر شود یا تا صدور قطعی و تکمیل مدارک چند هفته‌ای بیشتر زمان احتیاج باشد ولی عموماً تا شش هفته بعد از تحویل مدارک به بخش کنسولی، مشخص خواهد شد که شما واجد دریافت ویزای شنگن هستید یا خیر.

بیشتر بخوانید :  قوانین ویزا شنگن

مدت اعتبار ویزا مدت اعتبار ویزا حداکثر ۹۰ روز در یک مدت شش ماهه است. یک ویزای شینگن دو تاریخ مشخص دارد؛ یکی تاریخ اعتبار ویزا و یکی تعداد روزهای مجاز ویزا که حداکثر ۹۰ روز است. برای ورود شما به محدوده لازم است هر دو تاریخ معتبر باشند. یک کد هم برای مشخص کردن تعداد دفعه‌های مجاز ورود شما به محدوده شینگن است که می‌تواند از یک تا نامحدود باشد.

مدت تاریخ اعتبار ویزا برای کسانی که اولین بار ویزای شینگن درخواست می‌کنند، معمولا ۱۵ روز است و با درخواستشان برای اقامت بیش از ۱۵ روز موافقت نخواهد شد مگر اینکه دلیل موجهی برای اقامت طولانی‌تر ارائه دهند.

قیمت صدور ویزای شینگن ۶۰ یورو است که در زمان درخواست به صورت نقدی در محل پرداخت می‌شود. کودکان زیر ۶ سال هزینه کنسولی ندارند، هزینه برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال ۳۵ یورو است.

توضیحات بیشتر برای دریافت ویزای شنگن

برای کسانی مثل زنان خانه‌دار یا فرزندان که تحت تکفل‌اند، گواهی اشتغال به کار و شرح صورت‌حساب بانکی (با تاریخ گشایش حساب) مربوط به همسر یا پدر الزامی‌ است.

کد تعداد دفعه‌های مجاز ورود تعیین می‌کند با این ویزا چند بار می‌توانید به محدوده شینگن وارد شوید.

کد ۱ (سینگل) یعنی اینکه پس از یک بار ورود و خروجتان از شینگن، ویزای شما بدون توجه به تاریخ اعتبار و روزهای مجاز آن باطل خواهد شد. به همین ترتیب کد نامحدود (مالتیپل) به معنی ورود نامحدود به محدوده شینگن است و شما می‌توانید در مدت اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز مشخص در ویزای‌تان به شنگن وارد و از آن خارج شوید.

اولین ورودتان به مرزهای شینگن باید از همان کشوری باشد که در فرم تقاضای خود اعلام کرده و بر اساس آن ویزا گرفته‌اید. تغییر مسیر ورودی می‌تواند در مرزهای شینگن مشکل ایجاد کند و در بدترین حالت ممکن است ویزا را باطل کنند و دارنده ویزا را به کشور مبدا بفرستند. مثلا اگر شما ویزای شینگن خود را از یونان گرفته باشید ولی از فرانسه وارد شنگن شوید، مقامات مرزی در فرانسه می‌توانند به دلایلی کاملا قانونی به شما اجازه ورود نداده و شما را به کشوری در خارج از شینگن اخراج کنند.

بعد از ورود به محدوده شینگن عملا می‌توانید به همه کشورهای آن مسافرت کنید چرا که کنترل مرزی بین کشورهای شینگن وجود ندارد.

داشتن ویزای شینگن لزوما به معنی تضمین ورود شما به محدوده نیست. مقررات گفته‌شده چهارچوب کلی است و مقامات مرزی هر کشوری مجازند تا با توجه به وضعیت ویژه هر مسافر به او اجازه ورود بدهند و یا از ورودش به محدوده شینگن جلوگیری کنند.

افرادی که ویزای شینگن در گذرنامه‌ی خود دارند، شانس بیشتری برای اخذ ویزای دوباره خواهند داشت.

اخذ ویزای شینگن

اخذ ویزای شینگن تضمینی و فوری،گرفتن وقت سفارت ویزای شینگن و رزرو هتل به همراه بیمه مسافرتی در کمترین زمان ممکن برای اقامت اروپا.بهترین خدمات همراه با گارانتی و قرارداد کاملا قانونی را از ما بخواهید.

اخذ ویزا تحصیلی و تجارتی و گروهی از کشور اروپایی (شنگن)

اگر قصد خروج از کشور جهت مسافرت و یا زندگی در کشورهای عضو پیمان شینگن (اتحادیه اروپا) و یا انگلستان و آمریکا را دارید با ما تماس بگیرید تا با بهترین و ارزانترین راه اخذ ویزا شینگن را به شما نشان دهیم. کشورهای اتحادیه اروپا را نباید با کشورهای محدوده شنگن اشتباه نمود. برای مثال نروژ و ایسلند بخشی از شنگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند. یا مثلا انگلستان و ایرلند عضو اتحادیه اروپا هستند اما جزو محدوده شنگن نیستند. به همین دلیل ویزا (روادید) انگلستان و ایرلند جهت ورود به شنگن بی اعتبار است و ساکنین و اتباع انگلستان و ایرلند باید به هنگام ورود و خروج از کشورهای عضو شنگن مورد کنترل مرزی قرار بگیرند. اما کشورهایی نیز وجود دارند که از اعضای اتحادیه اروپا نبوده اما از طریق بستن قرادادهای مخصوص بخشی از محدوده شنگن بشمار میروند. برای مثال نروژ و ایسلند عضوی از اعضای اتحادیه اروپا نیستند اما عضو قرارداد شنگن هستند. به همین دلیل ویزاهای صادر شده از سوی نروژ و ایسلند جهت ورود به همه کشورهای عضو شنگن معتبر است و اتباع و ساکنین این دو کشور نیز بدون عبور از هر گونه کنترل مرزی به همه کشورهای عضو محدوده شنگن داخل و خارج میشوند.

کشورهای شنگن

کشورهای شنگن عبارتند از:

بلژیک, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایتالیا, ایسلند, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, نروژ, لهستان, پرتغال, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش

کشورهای اتحادیه اروپا

عبارتند از: بلژیک, بلغارستان, قبرس, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, لهستان, پرتغال, رومانی, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, بریتانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش.

۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا که از پول واحد “یورو” استفاده می کنند نیز عبارتند از: بلژیک, قبرس, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لوکزامبورگ, مالت, هلند, پرتقال, اسلوانی, اسپانیا, آلمان و اتریش.

نکته مهم در مورد ورود به کشورهای شنگن

بسیاری از افراد تصور میکنند که یک ویزا به معنی تضمین ورود به محدوده شنگن است. اما یک ویزای شنگن فقط به معنی تضمین رسیدن به یکی از مرزهای شینگن است, نه بیشتر. پس از آن مقامات مرزی شینگن تصمیم میگیرند که به شما اجازه ورود داده و یا به دلایلی از ورودتان به محدوده شینگن جلوگیری بعمل آورده و شما را به کشوری در خارج از شنگن که از آن آمده اید اخراج کنند. مقامات مرزی شینگن قانونا میتوانند حتی در صورت دارا بودن ویزای معتبر, از ورود شما به شینگن جلوگیری بعمل آورده و شما را به کشوری که از آن آمده اید اخراج کنند. برای مثال ممکن است فرد با ارائه مدارک جعلی و یا تقلب دیگری در سفارتخانه موفق به گرفتن ویزا شده باشد. از جمله به همین دلیل مرزها ورودی شینگن این حق را دارند که همه مسافرین ورودی دارای ویزا را مورد کنترل مجدد قرار دهند و در صورتی که دارای شرایط ورود نباشند از ورود آنان به محدوده شینگن جلوگیری بعمل آورند.

مسافر ورودی به شینگن باید آماده باشد که در صورتی که در هر زمانی و به هر دلیلی مورد شک مقامات مرزهای ورودی شینگن قرار گیرد موارد زیر را توضیح دهد:

۱- هدف از مسافرت وی چیست و صحت آن را از طریق ارائه مدارک ثابت کند.

۲- آدرس محل اقامتش وی در شنگن (هتل یا نزد آشنایان) کجاست.

۳- از پس هزینه مدت اقامت خود در شنگن بر خواهد آمد یا خیر (پول به همراه دارد و یا اینکه شخص دیگری پرداخت مخارج وی را تقبل کرده است و در اینصورت نام, آدرس و شماره تلفن این شخص).

۴- بلیط ترک شینگن دارا باشد و یا اینکه پول کافی جهت خرید بلیط جهت ترک شنیگن را دارا باشد. موارد بالا بویژه هنگامی که با ویزای یک کشور شینگن که ویزا را صادر کرده است به کشور دیگر شینگن که ویزا را صادر نکرده است وارد میشوید اهمیت بیشتری دارد. ویزای شینگن جهت تردد به همه کشورهای عضو اعتبار دارد اما برای مثال چنانچه با استفاده از ویزای صادر شده توسط مثلا یونان از مرز سوئد وارد شنگن شوید, باید بتوانید در صورت درخواست به همه پرسشهای افسران مرزی از جمله چهار مورد بالا پاسخ دهید.

تذکر: ویزای شینگن جهت تردد به همه کشورهای عضو اعتبار دارد اما در بعضی موارد بسیار استثنائی (که توضیح آن از حوصله این بحث خارج است) ویزای شینگن میتواند تنها جهت ورود به کشور صادر کننده آن اعتبار داشته باشد و دارنده ویزا در این صورت حق مسافرت به کشور دیگر شینگن را نخواهد داشت. در چنین صورتی مورد این محدودیت مشخصا در ویزای صادر شده درج خواهد شد. همانطور که گفته شد چنین مواردی بسیار استثنائی است. مقامات مرزی پلیس شینگن در سوئد حق دارند حتی بدون نیاز به حکم دادستان, هر مسافر ورودی در مرزهای سوئد را تا ۶ ساعت جهت بازجویی در بازداشت نگاه دارند. جهت بازداشت بیشتر از ۶ ساعت دادستان تصمیم گیری خواهد نمود.

بیشتر بخوانید :  ویزای فرصت مطالعاتی کانادا

این قوانین در دیگر مرزهای شینگن نیز تقریبا مشابه است. در ضمن اطلاعاتی که شما بهنگام درخواست ویزای شینگن به هر سفارتخانه شینگن ارائه داده اید قابل کنترل توسط مقامات مرزی همه کشورهای عضو است و در صورتی که با دلایلی که در مرز ورودی ارائه میدهید همخوانی نداشته باشد میتواند اساس و پایه جلوگیری از ورود فرد دارای ویزا به محدوده شنگن باشد.

دارا بودن مدارک کافی بهنگام ورود به مرزهای شینگن تضمینی برای هر مسافر است تا مورد اقدامات ناخوشایندی از قبیل مصاحبه در مرز و یا بازداشت موقت تا بررسی صحت و سقم ویزایش و حق ورود به شینگن قرار نگیرد.

آنچه باید در مورد ویزای شنگن بدانیم

یکی از مواردی که پرداختن به آن همواره مورد درخواست خوانندگان استکهلمیان بوده است قوانین در رابطه با ویزای سوئد و نیز مقررات مربوط به آن است. با نزدیک شدن فصل تابستان, ایرانیان زیادی بعنوان توریست و نیز جهت بازدید از عزیزانشان از سوئد و دیگر کشورهای محدوده شینگن تقاضای ویزا میکنند. به درخواست مکرر خوانندگان استکهلمیان از سوئد, دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایران, به توضیح پیرامون آخرین قوانین و مقررات در رابطه با ویزای شنگن میپردازیم. اطلاعات زیر تنها و کاملترین اطلاعات منتشر شده در رابطه با ویزای شینگن به زبان فارسی است که تاکنون منتشر شده است.

ویزای شنگن سوئد و قوانین مربوط به آن

به نوع ویزای خود توجه کنید در یک ویزای سوئد, شینگن تاریخ و ارقام مختلفی وجود دارد که عدم توجه به آن ممکن است در مواردی منجر به مشکلات جدی گردد. به این تاریخ و ارقام بدقت توجه کنید. این موارد در مورد ویزای صادر شده توسط همه کشورهای عضو محدوده مشترک است. تاریخ اعتبار ویزا (شماره ۱ در تصویر): یکی از بزرگترین اشتباهات ایرانیان که در مواردی منجر به بروز مشکلات جدی برای آنان در مرزها ی سوئد یا شینگن میگردد این است که تصور میکنند تاریخ اعتبار یک ویزا به معنی تاریخی است که میتوانند در طی مدت آن در سوئد / شنگن بسر ببرند. در حالیکه تاریخ اعتبار یک ویزا فقط به معنی آن است که دارنده ویزا در طی آن حق استفاده از ویزای خود را دارد و ویزا در خارج از چهارچوب آن اعتبار ندارد. اینکه فرد مجاز است چه مدت در سوئد شینگن بسر ببرد بصورت رقم روزانه (از یک تا ۹۰ روز ) جداگانه در ویزا درج شده است (شماره ۲ در تصویر).

تعداد روزهای مجاز در سوئد شینگن: مدت زمانی که اجازه دارید در شینگن بسر ببرید بصورت یک رقم از یک تا ۹۰ روزه در ویزای شما مشخص شده است (شماره ۲ در تصویر). مثال. تصویر بالا: یک ویزای سوئد شینگن میتواند بصورت زیر نوشته شده باشد تاریخ اعتبار ویزا: ۲۰۰۶-۰۱-۰۱—-۲۰۰۶-۰۳-۳۱ مدت روزهای مجاز در سوئد شینگن: ۳۰ روز همانطور که مشاهده میکنید ویزای بالا دارای ۳ ماه اعتبار است. اما این به آن معنی نیست که اجازه ۳ ماه بسر بردن در سوئد یا شینگن را دارید! بلکه به این معنی است که در طی این مدت ۳ ماهه میتوانید بدلخواه خود از ۳۰ روز مجازخود جهت بسر بردن در محدوده شنگن استفاده کنید. یعنی شما میتوانید در هر موقع در طی مدت ۳ ماهه اعتبار ویزا به سوئد شینگن وارد شده و از مدت ۳۰ روز مجاز خود استفاده کنید. مهم: شما در هیچ صورتی پس از اتمام تاریخ اعتبار ویزا حق باقی ماندن در سوئد را ندارید حتی اگر از تعداد روزهای مجاز ویزای شما نیز باقی مانده باشد. در مثال بالا اگر مثلا در تاریخ ۳۰ مارس وارد سوئد شوید با وجود اینکه ۳۰ روز مجاز هم دارید حق باقی ماندن بیش از یک روز در سوئد شینگن را ندارید چرا که مدت اعتبار ویزای شما روز ۳۱ مارس به پایان میرسد و این ویزا پس از گذشت مدت اعتبار آن باطل خواهد شد. یا برای مثال اگر در روز ۱۰ مارس وارد سوئد / شنگن شوید با وجود اینکه ۳۰ روز مجاز هم دارید حق باقی ماندن بیش از ۲۱ روز در سوئد / شنگن را ندارید چرا که مدت اعتبار ویزای شما ۳۱ مارس به پایان میرسد و این ویزا پس از گذشت مدت اعتبار آن باطل خواهد شد. با توجه به توضیحات بالا متوجه فرق مابین “تاریخ اعتبار ویزا” و “تعداد روزهای مجاز ویزا” باشید و مسافرت خود را طوری برنامه ریزی کنید که روزهای مجاز آن در چهارچوب مدت اعتبار ویزا باشد و از آن “بیرون نزند”. یک ویزای شینگن همیشه پس از به پایان رسیدن مدت اعتبار آن باطل خواهد بود, حتی اگر از طول مدت روزهای مجاز آن هم باقی مانده باشد.

همچنین یک ویزای شینگن همیشه پس از به پایان رسیدن تعداد روزهای مجاز آن باطل خواهد شد حتی اگر از مدت اعتبار آن باقی مانده باشد. تعداد دفعات ورود مندرج در ویزا (شماره ۳ در تصویر): تعداد دفعاتی که میتوانید در مدت اعتبار ویزای خود به سوئد / شنگن وارد شوید به سه صورت زیر در ویزای سوئد شینگن درج و مشخص شده است: یک بار ورود (سینگل): با رقم ۱ در ویزا مشخص شده و به این معنی است که پس از یک بار ورود و خروجتان از سوئد شینگن, ویزایتان بدون توجه به تاریخ اعتبار و روزهای مجاز آن باطل خواهد شد. حتی اگر از طول مدت اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز آن هم باقی مانده باشد, ویزایی که برای یک بار ورود معتبر باشد پس از یک بار استفاده از آن همیشه باطل است. تعداد ورود مشخص: با رقم از ۲ به بالا در ویزا مشخص شده و به این معنی است که در مدت اعتبار ویزای خود میتوانید به دفعاتی که در ویزا مشخص شده به سوئد شینگن وارد شوید.

پس از استفاده از تعداد دفعات مجاز ورود, ویزایتان بدون توجه به تاریخ اعتبار و روزهای مجاز آن باطل خواهد شد. تعداد ورود نامحدود(مالتیپل): با کلمه “مولتی” در ویزا مشخص شده و به این معنی است که در مدت اعتبار ویزای خود و روزهای مجاز درون ویزا میتوانید بصورت نامحدود به سوئد شینگن وارد شوید. مهم: تعداد روزهای مجازتان با هر بار ورود و خروج از شنگن محاسبه و کسر میگردد. برای مثال اگر ۳۰ روز مجاز ویزا دارید و پس از ۱۰ روز اقامت در شنگن از آن خارج شده و با استفاده از نوع ویزای “مالتیپل” خود بیشتر از یک بار مجددا وارد شینگن شوید,۱۰ روز اقامت قبلی از تعداد روزهای مجازتان کسر و ۲۰ روز مجاز دیگر جهت استفاده باقی دارید. اگر پس از آن نیز با استفاده از نوع ویزای “مالتیپل” خود وارد شینگن شده و مثلا ۲ روز در شنگن باقی مانده و از آن خارج شوید, هنگام برگشت مجددا ۱۲ روز از تعداد ۳۰ روز مجازتان کسر و در نتیجه ۱۸ روز دیگر باقی دارید و الی آخر. به عبارتی: وجود تعداد مثلا ۳۰ روز مجاز در ویزای “مالتیپل” شنگن به این معنی نیست که در هر بار ورود به شینگن حق ۳۰ روز بسر بردن را دارید بلکه هر بار که از شنگن وارد و سپس از آن خارج میشوید از تعداد روزهای مجازتان کسر میگردد.

بسیار مهم است که اگر مثلا به سوئد شینگن مسافرت کرده و در طول مدت ویزای خود مایلید به کشورهای خارج از شینگن (مثلا آمریکا) مسافرت کرده و دوباره به سوئد شینگن برگردید هنگام تقاضای ویزای شینگن, تقاضای اجازه ورود و خروج بیش از یک بار و یا چند باره (مالتیپل) نمایید تا دچار مشکل نشوید. مثال (این مثال واقعی است و برای یک خانواده ایرانی بهنگام ترک سوئد اتفاق افتاده است): یک خانواده چند نفره ایرانی از ایران با ویزای توریستی شینگن جهت دیدار بستگان خود وارد سوئد شدند. ویزای شینگن آنها جهت یک بار ورود و خروج به شنگن معتبر بود (ویزای سینگل). این خانواده بهمراه دوستان خود در سوئد با یک تور مسافرتی بمدت یک هفته به یکی از نقاط توریستی ترکیه مسافرت نمودند بدون اینکه توجه نمایند با ترک سوئد ویزای آنان اگرچه دارای ۹۰ روز مجاز است, اما بواسطه اینکه جهت یک بار ورود و خروج به شینگن اعتبار داشته هنگام ترک سوئد شینگن (پرواز به سوی ترکیه) باطل گردید. این خانواده قادر به بازگشت به سوئد شینگن نشده و مجبور گردیدند که از ترکیه به ایران برگردند.

بیشتر بخوانید :  مراحل درخواست ویزای شنگن

انواع ویزا شینگن

ویزای شینگن

ویزای شینگن دارای چهار نوع مختلف است که در خود ویزا از طریق چهار حرف الفبای انگلیسی (A B C D) مشخص شده است.

ویزای شینگن (A). ویزای ترانزیت. مسافر حق خارج شدن از فرودگاه را ندارد و فقط میتواند در یکی از فرودگاههای شینگن هواپیمای خود را عوض کرده و رهسپار کشوری در خارج از شنگن گردد. مثال: فردی ایرانی دارای اقامت یا ویزای آمریکا که در فرودگاه یکی از کشورهای شینگن بتواند هواپیمای خود را به مقصد آمریکا عوض کند.

ویزای شینگن (B). ویزای عبور. مسافر فقط حق دارد از فرودگاه خارج شده و از شینگن بعنوان منطقه عبوری استفاده کرده تا از طریق زمینی خود را به کشور دیگر غیر شینگن برساند. مسافر حق توقف غیر ضروری در شینگن را ندارد. مثال: یک ایرانی مقیم روسیه که عازم ترکیه است از طریق مرز زمینی وارد شینگن شده و بصورت عبوری از طریق زمینی خود را به ترکیه برساند.

ویزای شینگن C. ویزای بازدید: معمولی ترین نوع ویزا که اکثر ایرانیان نیز با آن وارد شینگن میشوند. میتواند حداکثر دارای ۹۰ روز “اعتبار” و حداکثر ۹۰ روز “روزهای مجاز” باشد.

ویزای شینگن (D). ویزای بلند مدت. معولا برای اشخاصی مانند تجار و مانند آن صادرمیشود که به دلایل ویژه مثلا بازرگانی مجبورند در طی سال بارها به شنگن وارد و از آن خارج شوند. “مدت اعتبار” ویزای از نوع “D” میتواند تا یک سال باشد اما حداکثر “روزهای مجاز” آن همان ۹۰ روز است. تقاضای بسر بردن بیشتر از ۹۰ روز در شنگن دیگر “ویزا” حساب نشده بلکه “تقاضای اقامت” محسوب میگردد. امکان تمدید ویزای شینگن در داخل سوئد وجود ندارد ایرانیانی که از ایران جهت مسافرتهای توریستی و نیز بازدید از عزیزانشان به سوئد مسافرت میکنند, چنانچه مایل باشند مدت بیشتری از اعتبار ویزای و روزهای مجاز مندرج در ویرا در سوئد بمانند و مدت ویزایشان در سوئد نیز تمام شده باشد میتوانند (و باید) به اداره مهاجرت مراجعت کرده و تقاضای اقامت برای دیدار کنند. اما هزینه بسیار گران این تقاضا در سوئد مورد شکایت بسیاری از ایرانیان و خانواده های آنان قرار دارد. هزینه آن برای هر شخص بزرگسال مبلغ ۱۰۰۰ کرون سوئد و برای افراد زیر ۱۸ سال ۵۰۰ کرون سوئد است که جمع آن برای یک خانواده سه نفری تقریبا معادل قیمت یک بلیط رفت و برگشت مابین استکهلم و تهران خواهد بود. راه چاره: از ابتدا تقاضای ویزای بلند مدت کنید چنانچه احتمال میدهید که مدت اقامتتان در سوئد و شینگن طولانی است بسیار به نفعتان خواهد بود که همزمان با تسلیم تقاضای ویزا در سفارت سوئد در تهران برای مدت طولانی تر تقاضای ویزا کنید. یک ویزای توریستی شینگن میتواند تا ۹۰ روز اعتبار داشته باشد.

به همین جهت بهتر است در صورتی که احتمال میدهید مدت طولانی در سوئد شینگن بسر خواهید برد برای همان مدت ۹۰ روز (نه بیشتر) تقاضای ویزا کنید. برخلاف تصور بسیاری, مدت زمان ویزایی که تقاضا میکنید هیچ تاثیری در بالا یا پایین بردن شانس دریافت ویزا ندارد اما اگر مثلا تقاضای ۳۰ روز ویزا کنید و بعدا بخواهید مدت بیشتری (تا حداکثر ۹۰ روز) در سوئد بمانید مجبور به درخواست تقاضای اقامت برای دیدار کره و هزینه آن را نیز پرداخت کنید. هشدار: بدون ویزای معتبر در سوئد شینگن بسر نبرید هرگز پس از اتمام مدت ویزای خود در سوئد شینگن باقی نمانید. یا سوئد / شنگن را ترک کرده و یا نسبت به تمدید ویزای خود اقدام کنید. عدم تمدید ویزا از جمله مشکلات زیر را بدنبال خواهد داشت: ۱- بهنگام مسافرت و تقاضای ویزا در آینده به سوئد شنگن دچار مشکل جدی خواهید شد.

توجه کنید که امروزه دیگر تعویض گذرنامه نیز کمکی در این زمینه نخواهد کرد و ورود و خروج افراد دارای ویزا ی سوئد (و در نتیجه بسر بردن بصورت غیر قانونی در سوئد) در سیستم ورود و خروج اداره مهاجرت سوئد ثبت و ضبط میگردد و به هنگام تقاضای مجدد ویزا مشکل ساز خواهد بود. طبیعتا شانس فردی که قبلا از ویزای خود سوء استفاده نموده و بصورت غیر قانونی در سوئد شنگن بسر برده است بهنگام تقاضای مجدد ویزا بسیار پایین تر خواهد بود. ۲- در صورت بروز حادثه ای برایتان بهنگامی که بصورت غیر قانونی و با ویزای بی اعتبار در سوئد / شنگن بسر میبرید امکان دریافت هیچگونه کمک از بیمه مسافرتی خود را نخواهید داشت و مجبور به پرداخت مخارجی بسیارسنگین خواهید گردید. ۳- چنانچه بدون دارا بودن ویزای معتبر در داخل شهر به هر دلیلی مورد کنترل پلیس قرار بگیرید بعنوان خارجی غیر قانونی بازداشت و زندانی شده و ضمن اخراج از سوئد تا مدتی طولانی قادر به بازگشت به سوئد شینگن نخواهید بود.

سه ماه داخل و سه ماه خارج از شینگن

مدت ویزا شینگن محدود است و طی یک دوره شش ماهه حداکثر سه ماه اعتبار دارد. مفهوم این امر آنست که اگر شما سه ماه در منطقه شینگن بسر ببرید بایستی سه ماه خارج از این منطقه بسر ببرید تا بتوانید مجددا ویزای شینگن دریافت کنید. در صورت داشتن دلایل ویژه می توانید برای مدت طولانی تری – حداکثر یک سال – ویزا دریافت کنید ولی در آنصورت ویزا فقط برای ورود و بسر بردن در سوئد معتبر خواهد بود. دلایل ویژه می تواند بطور مثال این باشد که شما طی یک سال لازم باشد چندین مرتبه بمنظور انجام امور بازرگانی یا دیدار فرزندان خود به سوئد سفر کنید. توافق‌نامهٔ شینگن (به انگلیسی: Schengen Agreement) توافق‌نامه‌ای است که به برداشته شدن مرز بین ۶ کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید بین این کشورها را فراهم کرد. این توافق‌نامه در سال ۱۹۸۵ بین پنج کشور اروپای غربی به امضا رسید و کشورهای دیگر به تدریج به این توافق‌نامه ملحق شدند. در حال حاضر ۲۶ کشور اروپایی از قوانین این توافق‌نامه پیروی می‌کنند. توافق‌نامهٔ شِینگن در سال ۱۹۸۵در لوکزامبورگ از سوی بلژیک، فرانسه، آلمان غربی، هلند و لوکزامبورگ به امضا رسید.

تمام کشورهای اتحادیه اروپا بجز بریتانیا و ایرلند وارد این توافق‌نامه شده‌اند. در حال حاضر (سال ۲۰۱۲) ۲۶ کشور عضو این توافق‌نامه هستند. این ۲۶ کشور عبارت اند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس. پس از حوادث ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس، دولت فرانسه تفاهم نامه شنگن را به حالت تعلیق درآورد و در مرزهای خود حالت فوق‌العاده را اعلام کرد. حوزه شینگن یا منطقه شینگن (به انگلیسی: Schengen Area) به ۲۶ کشور اروپایی گفته می‌شود که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند.[۱] در مورد بین‌الملل نیز با گرفتن روادید هرکدام از کشورهای این منطقه٬ می‌توان به دیگر کشورها نیز بدون نیاز به روادید تازه٬ سفر نمود. بعدها نام این منطقه به پیمان شنگن تغییر یافت. در حوزه شنگن٬ حرکت و مبادله هرنوع کالا، اطلاعات، پول و افراد٬ بشرط قانونی بودن٬ جایز و بدون هرگونه ملاحظات گمرکی خواهد بود. این پیمان‌نامه در سال ۱۹۸۵ و بین پنج کشور اروپایی منعقد شد.

داشتن ویزا شنگن لزوما به معنی تضمینی جهت ورود به محدوده شینگن نیست، یعنی اینکه اگر شما ویزای شینگن خود را از ایتالیا گرفته باشید ولی از فرانسه وارد شنگن شوید مقامات مرزی شینگن در فرانسه می توانند به دلایلی کاملا قانونی به شما اجازه ورود نداده و شما را به کشوری در خارج از شینگن اخراج کنند. مسافر ورودی به شنگن باید همیشه خود را آماده سوالات احتمالی از جمله هدف از سفر، آدرس محل اقامت و مدارکی دال بر توانایی پرداخت هزینه های اقامت نماید. برای اخذ ویزای شینگن راههای مختلفی وجود دارد. ساده ترین راه اقدام از طریق تور مسافرتی و اخذ ویزای نوع C می باشد که البته باید برای اخذ آن پرینت حساب بانکی، پرینت آخرین فیش حقوقی، چک بانکی در وجه آژانس و یا سند ملکی به نام خودتان را از قبل آماده کنید تا ضمانت برگشتتان از سفر باشد. راههای دیگر، دریافت دعوت نامه رسمی جهت بازدید از فامیل، دریافت دعوت نامه از یک شرکت معتبر مبنی بر حضور در یک نمایشگاه بین المللی و … می باشند. به تازگی خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از یک مرکز معتبر مطالعاتی در سوئیس گزارش داده است که کشور ایران از نظر شانس دریافت ویزا و اجازه سفر به دیگر کشورهای دنیا (با اجازه سفر به ۱۴ کشور دنیا بدون ویزا) در رتبه یکی مانده به آخر فهرست شانس دریافت ویزا قرارگرفته است. برطبق این گزارش رسمی، کشورهای فنلاند، دانمارک وآمریکا با اجازه سفر به ۱۳۰ کشور جهان بدون نیاز به ویزا مشترکا اول هستند و کشورهای آلمان، ایرلند و سوئد با اجازه سفر به ۱۲۹ کشور جهان بدون نیاز به ویزا به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

ارسال پاسخ

چرا هوگوتراول را انتخاب کنیم؟

  • 21 سال سابقه فعالیت مدیران آژانس
  • تخصصی کار کردن
  • داشتن کارگزارهای معتبر بین المللی
  • دارای شرکت مستقر در اروپا

پرسش خود را مطرح کنید


با ما تماس بگیرید.
تیم هوگوتراول با بیش از 14 سال سابقه در حوزه گردشگری، آماده پاسخگویی به پرسش های شما می باشد.

02191020911

info@hogotravel.ir