نکاتی که باید قبل از راندن در بزرگراه پامیر بدانید!

بزرگراه پامیر | THE PAMIR HIGHWAY در تاجیکستان

بی همتا، فوق العاده و بهشت رویایی عکاسان! سفر به بزرگراه پامیر یکی از به یاد ماندنی ترین سفرهای شما به آسیای مرکزی خواه شد. دولت مردان شوروی هنگامی که تاجیکستان را تحت استعمار خود داشتند این مسیر را به سرعت با اهداف تجاری احداث کردند تا روستاهای دور افتاده را به امپراطوری خود متصل سازند. احتمالا آن ها تصور نمی کردند روزی این جاده میزبان این حجم از گردشگران علاقه مند به طبیعت شود. اگرچه با گذر زمان دست اندازها و پستی بلندی های زیادی در جاده به وجود آمده با این حال نمی توانید جاده ای خاص تر از پامیر را برای گذر کردن انتخاب کنید.

بزرگراه پامیر

۱- هیچ دستگاه خودپردازی و صرافی در مسیر وجود ندارد
اگر تصمیم می گیرید از بزرگراه پامیر بگذرید، حواستا باشد که پول نقد همراه خود داشته باشید. بین شهرهای Osh و Khorog هیچ دستگاه خود پرداز و صرافی وجود ندارد. اگر تصمیم دارید خودرو به همراه راننده کرایه کنید، پول زیادی کنار بگذارید. به جز هزینه های خودرو برای هر شب اقامت در راه چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ دلار برای هر نفر و ۳ دلار برای نهار هر روز احتیاج است.

پیشنهاد می کنیم که اگر تصمیم دارید از کارت اعتباری بین المللی استفاده کنید دریافت پول را به لحظه آخر واگذار نکنید. چرا که بسیاری از خودپردازهای کشور تاجیکستان با مشکل مواجه هستند. محل های محدودی در این کشور دلار قبول می کنند پس قبل از سفر پول خود را به سامانی تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید :  انتخاب بانک در کانادا

۲- کنسرو، بلندگو و کابل شارژ USB همراه داشته باشید
هر سفر جاده ای به یادماندی نیازمند موسیقی خوب است. موسیقی دلخواهتان را همراه داشته باشید چرا که احتمالا موسیقی مورد علاقه راننده با سلیقه شما یکی نخواهد بود. اسپیکر قابل شارژ و کابل شارژ تلفن همراه خود را فراموش نکنید. اکثر خودروهای دارای کابل شارژ USB هستند.

۳- در این جا دو ساعت مختلف وجود دارد!
هنگامی که از مرز بین تاجیکستان و قزاقستان عبور می کنید ساعت تلفن همراهتان تغییر می کند و برای مدتی ممکن است زمان برای شما گیج کننده شود. چرا که شما ممکن است مسافت کوتاهی را جابه جا شده باشید اما ناگهان ساعت، ۱ ساعت جلو یا عقب می رود. این مساله به خاطر تفاوت ساعت رسمی میان ساعت های کشور تاجیکستان و قزاقستان است. اگر گیج شدید تنها کافی است از محلی ها بپرسید که ساعت آن ها به وقت تایجیک ها است یا قرقیزها؟

عسل
۴- برنامه ای برای تهیه آب آشامیدنی داشته باشید
می توانید دستگاه های تصفیه آب کوچک و قابل حمل را با خود به آسیای مرکزی ببرید تا با خیال راحت آب آشامیدنی سالم بنوشید. در طول این سفر پیشنهاد می کنیم تا چندین بطری بزرگ آب معدنی همراه خود داشته باشید. در میان بزرگراه پامیر دهکده هایی وجود دارند که از چاه های آن ها می توانید بطری های خود را مجددا پر کنید ولی به شدت توصیه می شود تا قبل از پر کردن بطری ها آب را از دستگاه تصفیه عبور دهید. از آبی که فکر می کنید مورد نیازتان می شود مقدار بیشتری برای شرایط اضطراری همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید :  چه روش هایی برای هیچ هایک امن وجود دارد؟

عشایر
۵- قبل از حرکت آب و هوا را چک کنید
بیشتر مسیر پیش رویتان در ارتفاع بالاتر از ۳۵۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. ارتفاع بزرگترین خطری است که در این مسیر شما را تحدید می کند. اگر نمی خواهید مجبور شوند با هلیکوپتر دنبالتان بیایند (اتفاقی که هر از گاهی می افتد) چند روز قبل از حرکت خود را برای سردرد و حالت تهوع ناشی از ارتفاع آماده کنید و قرص همراه داشته باشید. در هنگام شروع مسیر آهسته حرکت کنید و مایعات زیاد بنوشید. سعی کنید در روز بیش از ۵۰۰ متر بالا نروید. اگر احساس بیماری کردید به سرعت با راننده خود مشورت کنید و برنامه سفرتان را تغییر دهید.

۶- هیچ مسیر مشخصی برای این سواری وجود ندارد و بیراهه های زیبای آن بی شمار است
اگرچه کرایه یک ماشین همراه با راننده متداول ترین و آسان ترین راه برای رفتن به این سفر است اما هیچ مسیر مشخصی برای گردش در بزرگراه پامیر وجود ندارد. اکثر گردشگران مسیر اصلی خود را بین شهرهای Osh و Khorog انتخاب می کنند که از روستای Wakhan می گذرد. اما بدانید لزوما زیباترین چشم اندازهای منطقه در این مناطق قرار ندارند.

۷- شتاب نکنید
سعی کنید مسیری که انتخاب می کنید متناسب با زمانی باشد که در اختیار دارید. اگر تصمیم بگیرید در زمانی کوتاه مسافت زیادی را طی کنید همواره سوار بر ماشین خواهید بود و خسته خواهید شد. در روز بیش از ۵ ساعت را سوار بر ماشین نگذرانید و زمان زیادی را برای صرف نهار و گردش در طبیعت اختصاص دهید. غروب و طلوع شگفت انگیز خورشید را از دل کوهستان تماشا کنید و خود را برای راه طولانی آماده کنید.

بیشتر بخوانید :  چگونه وقت سفارت کانادا بگیریم؟

۸-کمبود برق
اکثر روستاهای مسیر فاقد برق هستند و روستاهای که برق دارند از ژنراتور یا انرژی خورشیدی استفاده می کنند که باعث می شود برق محدودی داشته باشند و تنها ۳ یا ۴ ساعت از روز می توانند از انرژی الکتریکی استفاده کنند. قبل از حرکت تمام وسایل الکترونیکی خود را شارژ کنید، پاور بانک همراه داشته باشید و بیش از اندازه از لوازم شارژی که لازم دارید استفاده نکنید. در هر اقامت گاه بر سر تنها پریز برقی که وجود دارد دعوایی در جریان است.

اکثر خودرو ها شارژر USB دارند بنابر این به راحتی می توانید تلفن همراه خود را در ماشین شارژ کنید. اگر فکر می کنید بیش از اندازه به برق احتیاج دارید مجموعه ای از باطری های لازم اضافه را با خود بیاورید.

همچنین به شدت پیشنهاد میکنیم محافظ همراه خود بیاورید چرا که جریان برق روستاهای بزرگراه پامیر بسیار ناپایدار است.

اگر قصد سفر دارید می‌توانید برای یافتن بهترین اقامتگاه‌ها و دریافت اطلاعات بیشتر با آژانس گردشگری هفت سپهر به عنوان مجری رزرواسیون هتل، ویلا و اقامتگاه‌های ایران از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۶۸۵۸۵۲ در ارتباط باشید.

ارسال پاسخ

چرا هوگوتراول را انتخاب کنیم؟

  • 21 سال سابقه فعالیت مدیران آژانس
  • تخصصی کار کردن
  • داشتن کارگزارهای معتبر بین المللی
  • دارای شرکت مستقر در اروپا

پرسش خود را مطرح کنید


با ما تماس بگیرید.
تیم هوگوتراول با بیش از 14 سال سابقه در حوزه گردشگری، آماده پاسخگویی به پرسش های شما می باشد.

02191020911

info@hogotravel.ir