کشتی کروز سفری لاکچری برای مولتی میلیاردرها

در این مقاله با کشتی کروز آشنا خواهید شد.

بی تردید تنوع وسایل نقلیه گوناگون موجب پیشرفت شگرفی در سفرها شد. این روزها می توانیم با چند ساعت و حتا چند دقیقه هواپیماسواری رهسپار کشورهای گوناگون شویم؛ اما ما انسان های دوست دار پیشرفت، دست از کار نمی کشیم و باز هم در صدد هستیم که این وسایل را نیز بهبود ببخشیم. حالا شاهد تولید هواپیمای مسافربری لوکس، جت های شخصی فوق العاده سریع و کشتی های کروز بسیار بزرگ هستیم. به تبع هر کسی امکان خرید جت شخصی یا هلی کوپتر را ندارد ولی حالا هواپیماهای مدرن و کشتی های کروز غول پیکر جزوی از سفرهای تفریحی مردم کشورهای مختلف شده اند.

امروز می خواهیم کمی بیشتر با کشتی کروز آشنا شویم؛ وسیله ای که به تازگی نامش بر سر زبان ها افتاده و افراد بسیاری دوست دارند سفر با آن را تجربه کنند. کشتی های کروز انواع مختلفی دارند و شاید اگر بیشتر با این نوع کشتی آشنا باشیم بتوانیم در سفرهای مان آن ها بهتر انتخاب کنیم و سفرهای لذتبخش تری را برای خود رقم بزنیم.

در این کشتی ها امکاناتی چون پارک آبی، شهربازی، رستوران، اقامتگاه و… وجود دارد. اگر تا به حال سوار کشتی های کروز نشده اید و یا دوست دارید بیشتر درباره این وسایل نقلیه بدانید، این مطلب را از دست ندهید. در ادامه به صورت مفصل کشتی کروز و ویژگی ها و کاربری هایش را برای تان توضیح خواهیم داد. با کریاس هفت سپهر همراه باشید همراه باشید.

چرا کشتی کروز؟

از مهم ترین وسایل نقلیه مدرن برای مسافربری به شمار می آید.
امروزه به قسمتی از سفرهای لوکس مردم جهان تبدیل شده است.
در این کشتی ها تفریحاتی چون شهربازی، پارک آبی، استخر، سونا و… برای رفاه مسافران وجود دارد.
این کشتی ها به خودی خود می توانند مقصدی برای سفر باشند.

معرفی کشتی کروز  Cruise ship

کشتی کروز نوعی کشتی مسافربری است که امکانات رفاهی زیادی دارد. هدف از ساخت چنین وسایلی بالابردن سطح رفاه مسافران است. امروزه این نوع از کشتی ها به قدری پیشرفت کرده اند که به تنهایی مقصدی برای سفر به شمار می آیند. به عبارت دیگر امکانات تفریحی، رفاهی و سرگرمی این کشتی ها باعث شده تا مسافران دوست داشته باشند تا زمان شان را در آن ها بگذرانند و نیازی به رفتن به شهر یا کشورهای دیگر را احساس نکنند. همین امر باعث شده تا به کروزها لقب هایی مثل سفر به هیچ جا “cruises to nowhere”، هتل رو آبی یا بالکن شناور بدهند.

عبارت سفر این طور برای ما جا افتاده که باید یک مبدا و یک مقصد داشته باشیم و یک مسافر شروع به حرکت می کند تا به مقصدش برسد؛ اما کشتی های کروز این مفهوم را به چالش کشیده اند. حالا کروزها در اقیانوس و دریاها پرسه می زنند و مسیری را طی می کنند و مسافران اگر بخواهند از آن ها پیاده می شوند و اگر نه تا انتهای مسیر پیش می روند و دوباره از همان مسیر باز می گردند بدون آن که در جایی پیاده شده باشند.

روش کار کروزها به این صورت است که مسیر رفت و آمد و ایستگاه ها (خط سفر) در اختیار مسافران قرار می گیرد و هر کس بنابر زمان و بودجه خود کروز مورد نظر را رزور می کند. در این کشتی ها امکان اقامت نیز وجود دارد به همین خاطر است که به آن ها هتل می گویند زیرا اقامتگاه های موجود در این کروزها نیز روز به روز پیشرفته تر می شوند. امروزه کشتی های کروز اروپا از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردارند؛ این کشتی ها قاره اروپا را دور می زنند و در بنادر برخی از کشورها پهلو می گیرند.

از نکته های دیگری که می توان درباره کشتی های کروز به آن اشاره کرد، ویژگی های ظاهری شان است. این نوع کشتی ها اغلب بزرگ هستند و به تبع سوخت بیشتری هم مصرف می کنند؛ بدنه کروزها هم از دیگر هم نوعان شان محکم تر است تا در برابر جز و مد و طوفان مقاومت بیشتری داشته باشند و مسافران بیشتر احساس امنیت کنند.

همان طور که در ابتدای کلام هم اشاره کردیم کروزها انواع مختلفی دارند، به طور کلی می توان آن ها را به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

کروز کوچک
کروز بزرگ
کروز کوتاه مسیر (کم انرژی)
کروز مسیرهای طولانی (پر انرژی)

جالب است بدانید که آمارها نشان می دهند که در چند سال گذشته کروزها نقشی اساسی در صنعت گردشگری داشته اند. طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۹ میلیون مسافر از کروزها استفاده کرده اند و سالانه نیز بر شمارشان افزوده می شود.

از سال ۲۰۰۱ کم کم نام کروز بر سر زبان ها افتاد و پس از استقبالی که از آن ها شد، صاحبان شان در صدد برآمدند که کشتی های شان را مدرن تر کنند. در ادامه بیشتر به کروز ها خواهیم پرداخت.

حدود قیمت کشتی کروز

سوالی که بسیاری از مسافران با آن مواجه هستند این است که قیمت یک تور کشتی گروز چقدر است؟ باید توجه داشته باشید که عواملی چون مسیر، فصل سفر و امکانات کشتی بر روی قیمت نهایی تاثیرگذار هستند؛ اما برای این که دیدی کلی درباره قیمت سفر با کروزها داشته باشید باید بگوییم که قیمت تور اروپا با کشتی کروز در بهار سال ۱۳۹۷ برای رزرو یک اتاق یک تخته حدود ۱۸۰۰ یورو (معادل ۱۳,۱۶۵,۲۰۰ تومان) + هزنیه پرواز است، البته توجه داشته باشید که مبلغ کروزها می تواند از این عدد بیشتر هم باشد.

امکانات کشتی های کروز

هر کشتی کروز امکانات مخصوص به خود را دارد. هر کمپانی و شخصی که مالک کشتی است نوعی از امکانات را در اختیار مسافرانش قرار می دهد، بنابراین با توجه به این که چه نوع کشتی را انتخاب کنید، ویژگی هایش نیز متفاوت خواهد بود؛ اما می توان به طور کلی می توان به امکانات اصلی آن ها اشاره کرد که در اغلب شان مشترک است.

۱- اقامت

در همه کشتی های کروز امکان اقامت وجود دارد، هرچه کشتی مورد نظرتان سطح بالاتر و لوکس تر باشد امکانات اقامتی بهتری هم دارد. اتاق های گوناگون از مهم ترین ویژگی ها و امکانات کروزها هستند و به دلیل وجود همین اتاق هاست که به این نوع از کشتی ها لقب هتل های معلق را داده اند.

همه چیز در کروزها مانند یک هتل، برنامه ریزی شده است برای مثال خدمه ای برای رسیدگی به نیازهای میهمانان وجود دارند یا می توانید غذا و خوراکی را سفارش داده و در اتاق تان میل کنید. همچنین در اغلب کروزها این امکان نیز وجود دارد که بتوانید ابعاد و نوع اتاق تان را نیز انتخاب کنید. هزینه اقامت در کروزها نیز شبیه به هتل ها حساب می شود و باید بنابر شب هایی که در آن اقامت می کنید، هزینه بپردازید.

بیشتر بخوانید :  کارهایی که می توان در سفر به ازبکستان انجام داد

۲- رستوران و غذا

رستوران و کافه ها نیز از مهم ترین قسمت های کشتی های کروز به شمار می آیند. در هر کشتی بنابر ظرفیتش، غذاخوری هایی تعبیه می شود تا وعده های غذایی مسافران در آن ها تهیه شود. در سال های اخیر کروزها به اندازه ای محبوب شده اند که حالا می بینیم رستوران های معروف دنیا نیز در آن ها شعبه دارند و غذاهای بسیار لذیذ و با کیفیتی را ارایه می دهند.

بد نیست بدانید که در بیشتر کروزها رستوران هایی وجود دارند که غذاهای شان را به صورت بوفه ارایه می دهند تا مسافران در هر زمانی بتوانند به خوراکی های مختلف دسترسی داشته باشند.

گذشته از رستوران ها، کافه ها نیز نقشی مهم دارند زیرا بسیاری از مسافران علاقه مند هستند که بر روی عرشه بنشینند و از مناظر اطراف لذت ببرند و با جرعه ای نوشیدنی خوش بگذرانند. شاید باورتان نشود اما آمارها نشان می دهند که در طول یک روز در یک کشتی کروز معمولی هزاران نوشیدنی مصرف می شود. همه این مسایل نشان می دهند که وجود کافه نیز امری ضروریست. تعداد کافه ها نیز همانند رستوران ها بنابر سبک و ظرفین کشتی ها متفاورت هستند.

۳- سایر امکانات

گذشته از مواردی که به آن ها اشاره کردیم، کشتی های کروز امروزی امکانات دیگری را نیز در اختیار مسافران قرار می دهند که در این قسمت آن ها را نام می بریم، تا دیدی کلی درباره کروزها به دست آورید.

سالن بدنسازی

مرکز اسپا

سالن زیبایی

سالن تئاتر

سالن سینما

استخر روباز

استخر سربسته

انواع سالن های ورزشی

حمام

سرویس بهداشتی

بیمارستان

آکواریوم

سالن بولینگ

سالن رقص

فروشگاه سوغات

فروشگاه خوراکی

فروشگاه لباس

خیاطی

تفریحات کشتی های کروز

این روزها سازنده های کشتی های کروز با هم در رقابت هستند تا بهترین امکانات و تفریحات را در اختیار میهمانان شان قرار دهند. با این اوصاف نمی توان تفریحات یکسان و مشخصی را برای کروزها نام برد؛ اما با این حال در این بخش سعی می کنیم با هم برخی از معروف ترین و رایج ترین تفریحات موجود در این کشتی ها را مرور کنیم.

*غواصی: برخی از کشتی های بسیار لوکس در خود آکواریوم هایی دارند که می توان در آن ها غواصی را تجربه کرد. گذشته از آن، اغلب این کشتی در مکان های مناسب می ایستند و به علاقه مندان اجازه می دهند که به دریا یا اقیانوس ها وارد شده و غواصی را تجربه کنند.

*تفریح در پارک آبی: این روزها اغلب کشتی های کروز دارای پارک آبی هستند. در این پارک ها انواع وسایل بازی هیجان انگیز چون سرسره، استخرهای موج، استخرهای روباز و سربسته و هر آنچه در پارک های آبی به چشم می خورند، در دسترس مسافران قرار می گیرد.

*تفریح در استخر: داشتن استخرهای کوچک و بزرگ از مهم ترین امکاناتی است که کشتی های کروز ارایه می دهند. بسیاری از مسافران علاقه مند هستند که در استخرها شنا کرده و هم‌زمان از مناظر دریا و اقیانوس ها لذت ببرند.

*حمام آفتاب: آفتاب گرفتن بر روی عرشه کشتی های کروز نیز لذتی توصیف نشدنی دارد. در اغلب کشتی های کروز مسافرانی را مشاهده خواهید کرد که در کمال آرامش زیر نور خورشید در حال استفاده از نور نورشید هستند.

*موج سواری: برخی از کروزها در عرشه محوطه ای دارند که مسافران می توانند در آن ها موج سواری را آموخته و از این تفریح هیجان انگیز لذت ببرند.

*اتومبیل رانی: بعضی از کشتی های کروز مجهز به زمین هایی مخصوص اتومبیل رانی و ماشین های مسابقه ای نیز هستند. حس راندن اتومبیل در کشتی جالب است و خاطره ای به یادماندنی را برای تان رقم خواهد زد.

*قایق سواری: بعضی از کروزها این امکان را نیز برای مسافران فراهم می کنند تا در صورت تمایل سوار قایق های بادی شوند و با قایق در محوطه اطراف کروز پرسه بزنند.

*گلف: از دیرباز گلف یکی از تفریحات مورد علاقه ثروتمندان بوده است؛ به همین خاطر این بازی به کشتی های کروز نیز راه پیدا کرد. حالا در بسیاری از کشتی ها امکان با*شرکت در کنسرت ها: این روزها وجود خوانندگان معروف در کشتی های کروز، به تبلیغی برای جذب مسافر تبدیل شده است. خواننده های مشهور در کشتی های کروز کنسرت هایی برگزار می کنند که شرکت در آن ها به محبوب ترین تفریحات میهمانان کروزها تبدیل شده است.

*عکاسی: کشتی های کروز به آرامی حرکت می کنند و به شما اجازه می دهند که در کمال آرامش از مناظر اطراف عکاسی کنید.

*شرکت در مسابقه های گوناگون: مدیران کروزها برای سرگرمی گردشگران، مسابقه هایی ترتیب می دهند که مسافران نیز بتوانند در آن ها شرکت کرده و خاطره هایی به یادماندنی را ثبت کنند.

*شهربازی: برخی از کشتی های کروز شهربازی هم دارند که در آن ها انواع بازی های هیجانی به چشم می خورند. این تفریح بیشتر درکشتی های کروز خیلی لوکس دیده می شوزی گلف نیز وجود دارد.

*تیراندازی: نخستین طرفداران کشتی های کروز سرمایه داران بزرگ بودند و همه می دانیم که تیراندازی همیشه تفریحی مخصوص به این قشر جامعه بوده است. حالا شاهدیم که امکان تیراندازی در سالن های سر بسته و عرشه کشتی ها وجود دارند.

*مونوریل: افرادی که کروز را برای سفر انتخاب می کنند از تماشای مناظر زیبای دریا و اقیانوس ها لذت می برند. برای این که مسافران بتوانند مناظر را از زاویه ای جذاب تر به تماشا بنشینند، برخی از کروزها مونوریل هایی دارند که با سوار شدن بر آن ها می توانید از زاویه ای بالاتر از عرشه منظره دریا را تماشا کنید.

*صخره نوردی: شاید تصورش را هم نمی کردید که در کشتی های کروز امکان صخره نوردی وجود داشته باشد؛ اما بسیاری از کروزها قسمت هایی دارند که برای علاقه مندان به صخره نوردی آماده سازی شده است.
امنیت کشتی های کروز

یکی از مهم ترین مباحثی که همیشه درباره کشتی های کروز مطرح می شود امنیت آن هاست. بی شک این وسایل حمل و نقل باید توانایی تامین امنیت مسافران خود را داشته باشند. در این قسمت کمی بیشتر درباره ایمنی و امنیت این نوع از کشتی ها کندوکاو می کنیم.

*مقابله با جرم و جنایت

بسیاری از افرادی که از کروز استفاده می کنند ثروتمند هستند و نقش های مهمی در جامعه ایفا می کنند، بنابراین حفظ جان و مال آن ها حایز اهمیت است. از چالش هایی که مسوولان و مالکان کشتی ها همواره با آن درگیر بودند مساله دزدی بوده و هست. ثروتمندان پول و جواهرات زیادی را با خود وارد کروزها می کنند و همین موضوع کار حفاظت از آن ها را دشوارتر می کند. در حال حاضر برای جلوگیری از جرم و جنایت در کروزها این اقدامات را انجام می دهند:

بیشتر بخوانید :  طولانی ترین پرواز دنیا

قرار دادن گاوصندوق در اتاق های میهمانان
جلوگیری از ورود مسافران و خدمه ای که سلاح همراه دارند
نصب دوربین های مداربسته در کشتی
حمل اسلحه اتوماتیک توسط کاپیتان
جستجوی وسایل مسافران با دستگاه های اشعه ایکس و یابنده مواد منفجره
کنترل مسافران در زمان ورود یا خروج
جلوگیری از خروج انفرادی مسافران از کشتی (در صورت هماهنگی با خدمه مشکلی ندارد)
کنترل کارت شناسایی مسافران

بد نیست بدانید که اگر فرد مجرم در کشتی های کروز دستگیر شود، کشتی در نزدیکترین بندر پهلو گرفته و مجرم را به مراجع قانونی آن ناحیه تحویل می دهد

*جلوگیری از غرق شدن کروز

در چند دهه گذشته کشتی های کروز به طور چشمگیری تغییر کرده اند. یکی از بزرگترین تغییرها ایجاد امکانات تفریحی متعدد بر روی عرشه کروزها بود. روز به روز قسمت های دیگری به عرشه اضافه می شود و شاید این موضوع تعادل کشتی را بر هم بزند زیرا وجود امکانات متعدد باعث به وجود آمدن طبقه ها و در نتیجه ارتفاع بیشتر کشتی ها شد. همچنین همیشه چالش آب و هوا در صنعت کشتیرانی وجود داشته است و این سوال پیش می آید که اگر توفانی به راه افتد برای افرادی که روی عرشه هستند، مشکلی پیش می آید یا خیر.

از سوی دیگر برای بالا بردن مقاومت کشتی های کروز از آلومینیوم و فولادی با مقاومت بالا استفاده کردند که وزن کشتی را بالا می برد. همه این موارد سبب شده اند که کشتی سازان بزرگ دنیا در تلاش باشند تا همیشه از تکنولوژی های به روزتری برای بهبود ساخت کشتی های شان استفاده کنند. در حال حاضر کروزها از نظر ایمنی بدنه به شدت کنترل می شوند تا خطری از نظر غرق شدن آن ها وجود نداشته باشد بنابراین با خیال راحت می توانید از این کشتی ها استفاده کنید و سفری فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید.

*بهداشت در کشتی های کروز

شاید بسیاری از مسافران از این نکته غافل باشند اما بهداشت در کشتی ها و به ویژه کشتی های کروز بسیار حایز اهمیت است. برای مثال بسیاری از مسافران در استخرهای عمومی شنا می کنند و همین موضوع باعث ایجاد محیطی برای انتقال بیماری ها می شود. میهمانانی که در یک کروز جای می گیرند ممکن است از کشورهای گوناگونی باشند و هر یک ناقلی از بیماری ها به شمار می آیند.

اگر بهداشت به خوبی در کروزها رعایت نشود ممکن است فاجعه ای جبران ناپذیر به وجود آید. همان طور که می دانید بسیاری از بیماری ها از طریق تنفس هم منتقل می شوند پس کروز باید محیط تمیزی داشته باشد. امروزه مسوولان برای کمتر شدن احتمال شیوع بیماری ها اقداماتی را انجام می دهند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

از اسپری های ضد باکتری یا عفونت استفاده می شود (به افرادی که به این نوع از اسپری ها حساسیت دارند پیشنهاد می کنیم موضوع را با مسوولان در میان گذارند یا ماسک همراه داشته باشند).
استفاده از مواد شوینده قوی
تمیز کردن محیط کشتی به صورت مکرر و در فواصل زمانی مشخص
آمادگی برای مقابله با بیماری هایی مثل اسهال
مرور آمار بیماری های شایع و آشنایی کارکنان برای پیشگیری از آن بیماری ها

بهترین کشتی های کروز دنیا

همه ساله کشتی های کروز جدیدی وارد بازار می شوند، صاحبان آن ها تلاش می کنند که کشتی شان ویژگی خاصی داشته باشد تا بتوانند مسافران را به سمت خود جذب کنند. در اینجا می خواهیم با برخی از بهترین کستی های کروز در سال ۲۰۱۸ آشنا شویم. توجه داشته باشید که نخستین مورد را به این دلیل بیان کرده ایم که از سال ۲۰۰۹ تا به امروز توانسته شهرت خود را حفظ کند.

۱- سلبریتی ایکیناکس | Celebrity Equinox

با این که سلبریتی ایکیناکس در سال ۲۰۰۹ میلادی ساخته شد اما هنوز هم از بهترین کروزهای دنیا به شمار می آید. سازنده این کشتی فوق العاده یک مهندس آلمانی به نام مایر ورفت (Meyer Werft) بوده است، البته مایر تلفظ آلمانی نام اوست. این کشتی زیبا به این دلیل معروف شد که امکان برگزاری جشن عروسی هایی به سبک سلطنتی و بسیار لوکس را برای علاقه مندان به ارمغان آورد.

از نکته های دیگری که این کشتی را نسبت به همتایانش برتری می دهد کابین های مخصوص بیزینس است. افرادی که برای کار و تجارت به سفر می روند می توانند این کابین ها را رزرو کنند و از امکانات خوب و جذاب آن ها بهره مند شوند، بسیاری از تجار نامی دنیا از این کروز استفاده کرده اند.

مهم ترین امکانات این کروز از این قبیل هستند: سالن تئاتر بزرگ و مجلل، رستوران های شیک با فضای خصوصی، باشگاه، اتاق سرگرمی برای جوانان بر روی عرشه، کافی نت و..

۲- رویال کاریبین | Royal Caribbean

رویال کاریبین یا کارائیب سلطنتی یکی از مشهورترین کشتی های کروز در سال ۲۰۱۸ است که با آغاز به کارش در رسانه ها سر و صدای زیادی ایجاد شد. بد نیست بدانید که رویال کاریبین اینترنشنال نام یک کمپانی مشهور است که از سال ۱۹۶۸ در زمینه ساخت کشتی های مسافربری فعالیت می کند. این کمپانی حالا به قدری مشهور است که با معرفی کشتی جدید، به سرعت افراد مشهور برای خرید بلیتش صف می کشند.

کشتی کروزی که این موسسه امسال (۲۰۱۸) به بازار معرفی کرد، بزرگترین کشتی کروز ساخته شده در دنیاست و همین موضوع باعث شده که طرفداران زیادی پیدا کند و بلیت هایش برای چند ماه بعد نیز رزرو شود.

این کشتی غول پیکر توانایی حمل ۵۵۳۵ مسافر را به صورت همزمان دارد که در نوع خودش بی نظیر است و شاید کسی تصورش را هم نمی کرد که کروزی با این عظمت ساخته شود. پارک آبی، سالن بدنسازی، استخر، انواع فروشگاه ها، رستوران ها و کافه ها تنها گوشه ای از امکانات این کروز هستند.

۴- کروز بلس نروژی | Norwegian Bliss

این کشتی نیز در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را شروع کرد. کروز نروژی نیز از بزرگترین و مهم ترین کشتی های مسافربری امروزی است و ظرفیت ۴۰۰۰ مسافر را دارد و جرم آن چیزی حدود ۱۶۷,۸۰۰ تن است. بی تردید کروز نروژی جزو ۱۰ کروز بزرگ دنیاست؛ اما هنوز بر سر رتبه آن اختلاف نظر وجود دارد.

این کشتی فوق العاده نیز امکانات رفاهی بسیار خوبی را در اختیار مسافرانش قرار می دهد. از میان امکانات آن پارک آبیش از بقیه مشهورتر شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است، این پارک آبی سرسره هایی چند طبقه و هیجان انگیزی دارد. مسوولان این کروز تلاش کرده اند که محیطی شاد برای مسافران شان فراهم کنند به همین خاطر اغلب امکاناتی که در این کشتی خواهید یافت نیز بر همین اساس انتخاب شده اند، سالن های رقص، برگزاری مسابقه های هیجان انگیز، رستوران های شیک با موزیک های خاص و … نیز از همین دست امکانات هستند.
۵- کروز سیبُرن | Seabourn

این روزها یکی از مهم ترین خطوط سفر کشتی های کروز شمال آمریکاست، کروز سیبرن نیز یکی از مشهورترین کشتی هایی است که در همین قسمت حرکت می کند. این کروز معروف توانایی حمل ۶۰۰ مسافر را به صورت همزمان دارد که در مقایسه با همتایانش عدد کمی است؛ اما با این حال توانسته در فهرست مشهورترین کروزهای دنیا در سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید :  سریلانکا جزیره ایی با سواحل بی انتها و جاذبه های گردشگری شگفت انگیز

از امکانات این کروز معروف می توان به سالن مخصوص عروسی، باشگاه بدنسازی و رستوران های خوب اشاره کرد. بد نیست بدانید که سرآشپز معروف توماس کلر (Thomas Keller) نیز در یکی از رستوران های کروز سیبرن آشپزی می کند؛ او در حال حاضر یکی از مشهورترین آشپزهای آمریکایی به شمار می آید و تا به حال جایزه های متعددی را از آن خود کرده است.

تاریخچه ساخت کشتی کروز

نخستین کشتی کروز در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط شرکت ناوبری پنینسولار و اورینتال (Peninsular & Oriental) ساخته شد. کشتی های این شرکت بین انگلیس و شبه‌جزیره ایبری (the Iberian Peninsula) رفت و آمد داشتند. در ابتدا این کشتی های مسافربری با استقبال زیادی رو به رو نشدند؛ اما از سال ۱۸۳۷ میلادی آرام آرام بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. شرکت سازنده این کشتی ها در سال ۱۸۴۰ میلادی توانستند مسیرهای بیشتری را به برنامه های خود اضافه کنند. البته برخی منابع می گویند که نخستین کشتی کروز لوکس برای استفاده شخصی یکی از پادشاهان ایتالیا ساخته شد؛ اما منبع معتبری در این مورد در دست نیست.

در هر صورت می دانیم که از نیمه دوم قرن نوزدهم کشتی های کروز لوکس تر و جادارتری به بازار آمدند و بدنه های فولادی این کشتی ها به سرعت زبان زد خاص و عام شدند. به مرور کشتی های لوکس مورد توجه افراد ثروتمند قرار گرفتند و قشر متوسط جوامع نیز به استفاده از کروزها تمایل پیدا کردند. بد نیست بدانید که ساخت فیلم کشتی تایتانیک هم نقش بسزایی در رابطه با شناساندن این نوع از کشتی ها به مردم داشت. این فیلم یک کشتی کروز تمام عیار لوکس را نشان می دهد.

همچنین بعدها هم سریالی به نام کشتی عشق (Love Boat) ساخته شد که کروز را به عنوان یک لوکیشن عالی برای زوج های جوان معرفی کرد. پس از این سریال تمایل جوانان نیز برای کروزسواری بیشتر شد.

یکی دیگر از کشتی های کروز معروف در طول تاریخ، کروزی بود که آن را برای ویکتوریا لوئیز (Prinzessin Victoria Luise) یکی از شاهزاده های آلمان ساختند، این کشتی در نوع خود بی نظیر بود.

شاید جالب باشد که بدانید در سال ۱۹۶۰ با رواج استفاده از کروزها، کاربران جت های شخصی به شدت کاهش پیدا کردند و ثروتمندان علاقه مند بودند که تجربه سفر با کروز را به دست آورند. با افزایش شمار کاربران این نوع از کشتی ها، کروزها باز هم لوکس تر شدند.

به مرور کشتی های کروز باز هم پیشرفت کردند، برای مثال به آن ها آسانسورهای شیشه ای و عرشه های خصوصی اضافه کردند. حالا شاهدیم که این کشتی ها ده ها طبقه دارند و شبیه به دهکده هایی خصوصی برای عیش و نوش سرمایه داران شده اند.

نکته هایی جالب درباره کشتی کروز

در حال حاضر هزاران کشتی کروز در سراسر دنیا در حال رفت و آمد هستند و هر یک از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند؛ اما به طور کلی نکته هایی جالب درباره آن ها وجود دارد که در اینجا مروری داریم بر برخی از آن ها:

بزرگترین کشتی های کروز دنیا در حال حاضر در منطقه کارائیبِ آمریکا فعالیت می کنند.
هر کشتی کروز برای ارایه خدمات به مسافرانش نیاز به کارمندانی متخصص در زمینه های گوناگون دارد. در حال حاضر اغلب کروزها کارمندان شان را در بازه زمانی سه تا یازده ماه استخدام می کنند و در صورت نیاز قراردادشان تمدید می شود. همچنین اغلب کارکنان کروزها موظف هستند در طول هفته ۷۷ ساعت کار کنند و پس از ۱۰ ماه کار مداوم هم می توانند ۲ ماه مرخصی بگیرند

. این مطالب را مرور کردیم که بگوییم در حال حاضر حقوق بسیاری از خدمه کشتی های کروز به درستی پرداخت نمی شود و بسیاری از آن ها ناراضی هستند برای مثال کارمندان آمریکای جنوبی از کمبود دستمزدشان ناراضی هستند. آن ها می گویند که زندگی در کروزها بسیار متفاوت است هر کس یک اتاق کوچک با یک دوش و یک تلویزیون دارد و باید با همین وضعیت زندگی کند.
کشتی ها کروز با هدف گردش مسافران ساخته می شوند به همین خاطر استفاده از آن ها در زمان های جنگ یا حوادث غیر طبیعی مناسب نیست؛ با این وجود تا به حال در مواردی پیش آمده که دولت ها مجبور به استفاده هایی غیر از مسافربری از کشتی های کروز شوند.
تا به حال شرکت های کشتی سازی متعددی دست به ساختن کروز زده اند؛ اما از میان آن ها صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن با دو کارخانه بزرگ، مایر ورفت (Meyer Werft) آلمان و فنکانتیری (Fincantieri) ایتالیا خوش درخشیده اند و هنوز شرکت دیگری تاب رقابت با آن ها را نداشته است.
فروشگاه های داخل کروزها تنها زمانی که کشتی در دریا یا اقیانوس قرار دارد حق فروش اجناس شان را دارند، در غیر این صورت باید مجوز داشته باشند و مالیات پرداخت کنند.

کشتی های کروز و خطرات محیط زیستی

با این که کروزها طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده اند؛ اما متاسفانه مشکلاتی هم به همراه داشته اند. یکی از مهم ترین معضلاتی که همزمان با روی کار آمدن کروزها خودنمایی کرد، به وجود آمدن مقدار زیادی زباله بود. فاضلاب هایی که این کشتی ها در اقیانوس ها رها می کنند برای محیط بسیار خطرناک است. این روزها بیشتر کشتی ها به سیستم تصفیه پسماند مجهز هستند؛ اما با این حال باز هم برخی از مسوولان در این کار سهل انگاری می کنند. وجود پسماندهای خطرناک در دریا و اقیانوس ها باعث می شود تا سموم و بیماری ها شیوع پیدا کنند و افراد زیادی دچار مریضی شوند.

پژوهش های انجام شده حاکی از آن هستند که طی چند سال گذشته کروزها میزان قابل توجهی زباله در نواحی فلوریدا، کالیفرنیا و نیویورک تولید کرده اند و تاثیر زیادی در آلودگی سواحل آلاسکا داشته اند. بنابراین نظارت بر چگونگی تخلیه و تصفیه پسماندها نقشی اساسی در حفظ محیط زیست دارد.

توصیه کریاس هفت سپهر

اگر برای نخستین بار با کشتی های کروز مسافرت می روید پیشنهاد می کنیم که با توجه به ویژگی های شخصی تان مدت زمان مناسبی را برای سفر انتخاب کنید، برای مثال شاید یک نفر توانایی زندگی به مدت یک هفته در یک کشتی را نداشته باشد. کروزها آرام حرکت می کنند و این موضوع برای بعضی ها آزاردهنده است.

همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که دچار دریازدگی می شوید، این موضوع را با پزشکان کروزتان در میان بگذارید تا تدابیر مخصوصی بیندیشند.

سخن آخر

کشتی های کروز چندسالی است که نقشی اساسی در صنعت گردشگری بر عهده گرفته اند. برای بسیاری از مسافران این سوال پیش می آید که در این کشتی های لوکس و بزرگ چه می گذرد، امروز با هم به صورت کلی با این سبک از کشتی ها آشنا شدیم تا با دیدی بهتر آن ها را برای سفر انتخاب کنید.

اگر قصد سفر دارید می‌توانید برای یافتن بهترین اقامتگاه‌ها و دریافت اطلاعات بیشتر با آژانس گردشگری هفت سپهر به عنوان مجری رزرواسیون هتل، ویلا و اقامتگاه‌های تهران از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۶۸۵۸۵۲ در ارتباط باشید.

ارسال پاسخ

چرا هوگوتراول را انتخاب کنیم؟

  • 21 سال سابقه فعالیت مدیران آژانس
  • تخصصی کار کردن
  • داشتن کارگزارهای معتبر بین المللی
  • دارای شرکت مستقر در اروپا

پرسش خود را مطرح کنید


با ما تماس بگیرید.
تیم هوگوتراول با بیش از 14 سال سابقه در حوزه گردشگری، آماده پاسخگویی به پرسش های شما می باشد.

02191020911

info@hogotravel.ir