چورسو بازار تاشکند، بازاری قدیمی در قلب پایتخت ازبکستان

در این مقاله با بازارهای قدیمی در قلب پایتخت ازبکستان آشنا می شوید.

چورسو بازار /Chorsu Bazaar

چورسو بازار تاشکند بازاری قدیمی در قلب پایتخت ازبکستان است که در گذشته به نام اسکی جووا به معنای «برج قدیمی» مشهور بوده است. این نام به زبان محلی به معنای « چهار مسیر» و یا همان چهار راه خودمان است. در این بازار شما می توانید انواع و اقسام خریدنیهای رنگارنگ و عجیب و غریب را برای سوغاتی پیدا کنید. با وجود اینکه این بازار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، ولی همچنان حال و هوای زمان گذشته خود را در تمام طول قرن های متمادی حفظ کرده است.

۶ جاذبه دیدنی شهر خیوه ازبکستان

چورسو بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای آسیای میانه است، بطوریکه قدمت آن حتی به قرون وسطی می رسد زمانیکه یک از مقاصد مهم جاده ابریشم به حساب می آمده است. خوب است در ذهن خوی کمی به دوران و قرن ها دور بروید و تصور کنید که تاجران آن زمان همراه با شتران حمل بار در حال حمل و نقل و چانه زنی با صاحبان حجره ها می باشند. اگر بگوییم که تقریبا چنان فضایی همچنان بر این بازار حاکم است، بیراه نگفته ایم.

چورسو بازار در کنار بناهای قدیمی که قدمت آنها به قرون ۱۶ تا ۱۸ می رسد قرار دارد که همین موضوع به جذابیت این مکان بیشتر اضافه میکند. این بناها شامل مدرسه کوکلداش ، مدرسه خدجا اخرار و مسجد جامع نماز جمعه می باشند.

بیشتر بخوانید :  چطور مانع Jet Lag (جت لگ) شویم؟
چورسو بازار ازبکستان /chorsu bazzar Uzbekistan

بر طبق دست نوشته های افرادی که در زمان های دور از این بازار دیدن کرده اند، چورسو بازار حجره های بسیار زیادی به همراه اجناس متنوع داشته است و مملو از گرمابه، کاروانسرا، چایخانه، دکه های فروش آثار هنری و دیگر امکانات بوده است. ولی امروزه اجناسی که در این بازار به فروش میروند به بخش های چون مواد غذایی، صنایع دستی، پوشاک و غیره منقسم می شوند.

دو بخش اول چورسو بازار بسیار جلب توجه می کند. این بخش از بازار در زیر عمارت عظیم که سقف آن از گنبد های ساخته شده به سبک آسیای مرکزی است قرار دارد. گنبد اصلی که در وسط بازار قرار دارد شبیه به گنبد تاشکند است که در همان منطقه از شهر قرار دارد.

بازار ازبکستان/uzbekistan bazaar

مواد غذایی نیز با توجه به نوع آن در بخش های مختلف بازار به فروش می رسد. برای مثال، قسمتی در بازار وجود دارد که مختص فروش مواد لبنی است. برای مثال، ماست که در زبان محلی به آن “کاتیک” می گویند، انواع محلی پنیر، پنیر فتا و کشک در این راسته از بازار عرضه می شود.

همچنین، از شیرینیجات پرطرفدار در ازبکستان بین مردم نوات یا همان نبات خودمان است که در رنگ های مختلفی تهیه می شود. همچنین بسان بازارهای سنتی در کشورمان ادویه جات متنوع در بازار چورسو ازبکستان در دسترس است. در نزدیکی بازار اغذیه فروشی های مختلفی وجود دارند که می توانید در آنجا غذاهای سنتی کشور ازبکستان را امتحان کنید.

بازار تاکشند/Tashkent bazaar

خیلی از افرادی که به اینجا مراجعه میکنند نمی توانند به راحتی از کنار پاستای سامسا که مستقیم از تنور داغ بیرون آمده است، عبور کنند. یا رایحه وسوسه انگیز شاشلیک کباب که به آن شاشلیک هم می گویند بسیار تحریک کننده اشتها ست و یا غذای معروف ازبکی به نام پیلاف که اسامی مختلفی نیز به ـآن نسبت می دهند از جمله غذاهای سنتی ازبکی است که در دیگ یا پاتیل های بزرگ پخته می شوند.

بیشتر بخوانید :  درباره شهر Nice فرانسه

چنانچه به بازار رفتید، حتما سری هم به راسته هنرهای دستی در آنجا بزنید. اینجا آن قسمت از بازار است که انواع و اقسام سوغاتی را می توان تهیه کرد. جواهرات، ظروف خانگی، پیاله های مخصوص نوشیدن آب و غیره از این موارد است. در ضمن میتوان فرشهایی با الگوهای سمرقندی، بخارایی و خیوائی در راسته کنار هنرهای دستی پیدا کرد. بعلاوه، ادوات موسیقی ازبکی مانند سورنا، زورنا، دایره و غیره نیز در این بخش از بازار می توان پیدا کرد.

بازار قدیم ازبکستان/Tashkent old market

در ضمن بسیار معمول است که در هنگام پرداخت مبلغ خرید یک جنس از روش چانه زنی برای گرفتن تخفیف استفاده نماییم. البته بنک داران قیمت را کمی بالاتر در نظر میگیرند تا بتوانند در صورت لزوم تخفیف بدهند. چانه زنی هنری است که قرن ها در آسیا سابقه داشته است. هر چند امروزه چون حجره داران مجبورند برخلاف گذشته برای اجاره مغازه خود کرایه پرداخت کنند، آنچنان رقبتی برای دادن تخفیف ار خود نشان نمی دهند، ولی بهرحال بهتر است از این فن کمال استفاده را کرد.

برای رفتن به چورسو راههای مختلفی وجود دارد. ولی توصیه الی گشت آن است که از خطوط مترو تاشکند برای این منظور استفاده کنید که خود ایستگاه مترو نیز از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود. دو خروجی ایستگاه مترو تاشکند به بازار منتهی می شوند. مثل بسیاری از بازارها در تاشکند، چورسو بازار از ساعات اولیه صبح شروع به کار می کند و تا ساعات پایانی روز به فعالیت خود ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید :  جاذبه های توریستی سینمایی دنیا

اگر قصد سفر دارید می‌توانید برای یافتن بهترین اقامتگاه‌ها و دریافت اطلاعات بیشتر با آژانس گردشگری هفت سپهر به عنوان مجری رزرواسیون هتل، ویلا و اقامتگاه‌های ایران از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۶۸۵۸۵۲ در ارتباط باشید.

ارسال پاسخ

چرا هوگوتراول را انتخاب کنیم؟

  • 21 سال سابقه فعالیت مدیران آژانس
  • تخصصی کار کردن
  • داشتن کارگزارهای معتبر بین المللی
  • دارای شرکت مستقر در اروپا

پرسش خود را مطرح کنید


با ما تماس بگیرید.
تیم هوگوتراول با بیش از 14 سال سابقه در حوزه گردشگری، آماده پاسخگویی به پرسش های شما می باشد.

02191020911

info@hogotravel.ir