ویزای شنگن چیست؟

درسال ۱۹۸۵ پیمانی بین ۲۶ کشور اروپایی به نام شنگن امضا شد، که طبق آن مسافران با داشتن ویزا برای یک کشور می توانید به ۲۵ کشور دیگر عضو پیمان شنگن هم سر بزنند. البته باید خاطر نشان کرد که برای جابه جایی بین این ۲۶ کشور محدودیت زمانی وجود دارد. محدودیت زمانی بدین معناست که برای مثال اگر ویزا برای کشور فرانسه صادر شده باشد،شما باتوجه به روز های مجاز درج شده در ویزا می توانید از خاک فرانسه خارج شوید و به ۲۵ کشور دیگر سفرکنید. برای شرح بیشتر فرض کنید مدت زمان ویزای شنگن شما ۷ روز و تعداد روزهای مجاز ۴ روز باشد. این بدین معناست که ۴ روز از ۷ روز را می توانید به دیگر کشورهای سفر کنید. شایان ذکر است که شرایط گرفتن  ویزای انگلستان با ویزای شنگن متفاوت است.

مراحل درخواست ویزای شنگن

شما می توانید به طرق مختلف درخواست ویزای شنگن خود را ارائه دهید . از جمله :

  • مراجعه به سفارت
  • ثبت آنلاین
  • مراجعه به دفتر کنسولگری
  • از راه آژانس های مورد تأیید سفارت
  • و در برخی از موارد از طریق نامه نگاری و پست

 در ایران متقاضی می بایست یا به صورت حضوری به سفارت مراجعه کند، که البته با در نظر گرفتن روند دشوار صدور ویزا ، اغلب موفق به اخذ ویزای شنگن نمی شود و یا به موسسات و آژانس های مسافرتی مورد تایید دفاتر انگشت نگاری مراجعه  می کند، تا روند کار آنها بهتر و سریع تر به جواب برسد. ویزا توسط مأمور مهاجرت کشور مقصد تأیید و صادر میشود. با مراجعه به سایت هوگو تراول و یا مراجعه حضوری به آژانس می توانید به طور کامل توسط کارشناسان ویزا راهنمایی شوید و مراحل کارهای اداری اخذ ویزا را با اطمینان دنبال کنید و با انواع ویزا آشنا شوید.

آماده شدن ویزای شنگن چه مدت به طول می انجامد؟

برای متقاضیان دریافت ویزای شنگن این نکته بسیار مهم است که هم ویزا سریع تر آماده شود و هم اینکه احتمال ریجکت شدن درخواست آنها به کمترین حد خود برسد . برای جواب دادن به این سوال، باید در نظر گرفته شود که شرایط هر فرد با فرد دیگر از نظر پیشینه، مدارک و … متفاوت است . براین اساس ممکن است آماده شدن ویزای شنگن شخص الف دو هفته و  شخص ب سه هفته به طول انجامد. اما معمولاً از زمانی که متقاضی به دفاتر انگشت نگاری مراجعه می کند تا زمان دریافت ویزا چهارده روز کاری طول می کشد.لازم است بدانید که هرچه قبل تر از زمان سفر اقدام کنید به سود خودتان است! پیشنهاد کارشناسان هوگو تراول این است که دوماه پیش از سفر جهت اخذ ویزای شنگن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید :  اطلاعات تکمیلی سیستم پذیرش آنلاین حرفه و تخصص کبک

مدارک مورد نیاز برای ویزای شنگن

  1. اصل پاسپورت فعلی به همراه تمامی پاسپورت -گذرنامه­‌های قبلی. پاسپورت فعلی  باید حداقل ۶ ماه از تاریخ برگشت اعتبارداشته باشد.
  • پاسپورت می بایست حداقل دو صفحه سفید داشته باشد.
  • 3.      ۲ قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵ رنگی، بدون عینک ، لبخند و ۸۰٪ عکس به چهره فرد اختصاص داده شده باشد. عکس می بایست زمینه روشن، تمام رخ و حداکثر مربوط به ۶ ماه اخیر باشد. عکس ارائه شده باید با عکس پاسپورت و ویزاهای پیشین متفاوت باشد.
  • اصل و ترجمه‌ی شناسنامه.
  • اصل گواهی حساب بانکی به همراه مهر و امضا بانک و ترجمه شده به زبان انگلیسی. پرینت بانکی باید در سایز A4 باشد. درباره‌ی حساب های بانکی باید توجه داشته باشید که هر نوع حسابی مدارک خاصی را نیاز دارد، که در پایین شرح داده شده است.

حساب‌های جاری: کارکرد سه ماه آخر به انگلیسی به علاوه‌ی گواهی تمکن با مانده یکسان.

گواهی تمکن مالی ترجمه شده برای سپرده های بانکی همراه با گردش ۳ ماهه سود به زبان انگلیسی از جانب بانک، همراه با مهر تایید شعبه و امضا بانک .ارائه گواهی تمکن و گواهی حساب بانکی هردو الزامی است و هیچ کدام به تنهایی مورد قبول نیست.

حداقل موجودی حساب یا سپرده برای هر نفر باید ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال باشد.

  • اصل و ترجمه سند مالکیت
  • اصل و ترجمه مدارک شغلی

دلایل ریجکت یا رد شدن ویزای شنگن

از جمله دلایلی که باعث رد شدن ویزای شما می شود :

  • درست پر نکردن  فرم درخواست ویزا
  • خالی گذاشتن بخشی از درخواست نامه
  • تحویل ناقص مدارک به دفاترانگشت نگاری
  • قابل قبول نبودن میزان مانده حساب برای اخد ویزا
  • نداشتن تراکنش  مالی مناسب
  • عدم درج مشخص و ابهام در برنامه‌ی سفر
  • نداشتن سابقه سفر قوی
  • نداشتن دعوت نامه‌ی معتبر
  • نزدیک بودن بیش‌ از حد وقت سفارت و زمان سفر
  • داشتن تخلف در ویزاهای گذشته
  • و …
بیشتر بخوانید :  ویزای ایتالیا

همه‌ی این دلایل و حتی یکی از این موارد می تواند باعث رد شدن ویزای شما شود ، برای همین بهترین کاری که فرد می تواند برای گرفتن ویزا انجام دهد این است که حتماً از طریق راه های ارتباطی سفارت مانند آژانس های مسافرتی اقدام نماید، تا این مرحله به سلامت پشت سر بگذارد. زیرا رد شدن ویزا عواقب خاص خود را دارد و این امکان وجود دارد که تا مدت ها نتوانید بازهم درخواست ویزا دهید.

 کشورهای حوزه شنگن

فهرست ۲۶ کشور حوزه‌ی شنگن:

اتریش      یونان        مالت        سوئد

بلژیک     مجارستان هلند        سوئیس

جمهوری چک         ایسلند       نروژ        آلمان

دانمارک   ایتالیا        لهستان     اسپانیا

استونی     لتونی       پرتغال     لوکزامبورگ

فنلاند       لیختن اشتاین            اسلواکی  

فرانسه     لیتوانی     اسلوونی

مدارک کاری لازم برای مشاغل مختلف

هرکدام از شغل هایی که قصد گرفتن ویزای شنگن را دارند می بایست در نظر داشته باشند که علاوه بر مدارک فوق الذکر چه مدارکی نیاز دارند.

خویش فرمایان: جواز کسب ، آخرین آگهی تغییرات، آگهی تاسیس و سابقه‌ی بیمه‌ی تامین اجتماعی

بازنشستگان: حکم بازنشستگی، سه فیش آخر حقوقی

شغل های دولتی: گواهی اشتغال به کار (دارای تاریخ صدور کمتر از یک ماه و خطاب به سفارت کشور مورد نظر در تهران)، حکم کارگزینی به علاوه‌ی نامه مرخصی،بر روی سربرگ رسمی سازمان ،دارای مهر و امضا، همراه با ذکر نام درخواست کننده، به علاوه‌ی اطلاعات تماس با کارفرما، میزان سابقه کار، سِمَت و میزان حقوق دریافتی و درج مدت مرخصی بنا به تاریخ سفر و هدف از سفر از جانب سازمان مربوطه به علاوه‌ی سه فیش آخر حقوقی و سابقه‌ی بیمه

شغل های غیردولتی: گواهی اشتغال به کار (دارای تاریخ صدور کمتر از یک ماه و خطاب به سفارت کشور مورد نظر)، بر روی سربرگ رسمی شرکت مورد نظر، با مهر و امضا، ذکر نام درخواست کننده، ذکر اطلاعات تماس با کارفرما، مدت سابقه‌ی کار، سِمَت و میزان حقوق دریافتی و درج مرخصی بنا به تاریخ سفر و هدف از سفر از جانب شرکت مربوطه به علاوه‌ی سه فیش آخر حقوقی و سابقه بیمه‌ی تامین اجتماعی

وکلا: پروانه‌ی وکالت

پزشکان: پروانه‌ی مطب و یا حکم کارگزینی به علاوه‌ی نامه مرخصی و سه فیش آخر حقوقی از محل اشتغال، پروانه‌ی دائم پزشکی و کارت نظام پزشکی.

بیشتر بخوانید :  مدارک کاری لازم مشاغل مختلف برای ویزای شنگن

اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه و معلمین: اصل مدرک حکم کارگزینی به علاوه‌ی نامه‌ی مرخصی و یا گواهی اشتغال به کار و دارای مشخصات فوق به علاوه‌ی سه فیش آخر حقوقی و سابقه‌ی بیمه‌ی تامین اجتماعی

دانش آموزان و دانشجویان: اصل و ترجمه‌ی نامه‌ی اشتغال به تحصیل

انواع ویزای شنگن

چهار نوع ویزای شنگن وجود دارد که این چهار نوع به شرح زیر هستند:

ویزای شنگن نوع: A مقصود از ویزا نوع  A، ویزا ترانزیت است، ویزای ترانزیت به این معنی است که اجازه رفت و آمد در فرودگاه شهری که این ویزا برایش صادر گردیده را دارید. این ویزا اجازه‌ی ورود به شهری که فرودگاه در آن قرار دارد را به شما نمی دهد و به عبارت دیگر می بایست از محدوده‌ی فرودگاه خارج نشوید. این گونه از ویزا بیشتر برای افرادی صادر میشود که می بایست در یکی از شهر های کشور های حوزه‌ی شنگن  خط پروازی خود را تغییر دهند. البته تعداد زیادی از کشورها به این ویزا نیاز ندارند.

ویزای شنگن نوع : B این ویزا که به مدت پنج روز در حوزه شنگن صادر می شود از نوع ترانزیت است؛ اما با این ویزا می توانید از محدوده فرودگاه خارج شوید و پنج روز را در آن کشور اقامت داشته باشید.

ویزای شنگن نوع: C  این ویزا اغلب برای گردشگران یا توریست ها صادر میشود و بین هفت تا پانزده روز دارای اعتبار است.

ویزای شنگن نوع: D  این ویزا با اعتبار شش ماهه صادر می شود و هر بار می توانید نود روز را در حوزه شنگن به بگذرانید.

قوانین ویزا شنگن

قوانین و هزینه ی صدور ویزای شنگن دچار تغییراتی شده است. از تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۰، هزینه‌ی صدور ویزا برای هر بزرگسال ۸۰ یورو ذکر شد، که نسبت به میزان قبلی ۲۰ یورو افزایش یافته است. همچنین این هزینه برای کودکان شش تا دوازده سال به ۴۰ یورو افزایش پیدا کرده است. اتحادیه اروپا از همه‌ی کشورهای حوزه‌ی شنگن درخواست کرده است که امکانات تکمیل و ارسال الکترونیکی فرم های متقاضیان ویزا را فراهم کنند. مطابق قوانین جدید ویزای شنگن درخواست کنندگان ویزا می توانند ۶ ماه پیش از سفر درخواست ویزا خود را به کنسولگری مربوطه ارائه دهند. (پیش از این درخواست کننده می بایست ۳ ماه پیش از سفر درخواست خود را ارائه کند) همچنین قانون جدیدی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که مرتباً به اروپا سفر می کنند می توانند درخواست ویزای ۵ ساله بکنند. البته، اخذ این ویزا مشروط بر این است که درخواست کننده از ویزاهای شنگن پیشین خود استفاده قانونی کرده و تمکن مالی کافی نیز داشته باشد.

ارسال پاسخ

چرا هوگوتراول را انتخاب کنیم؟

  • 21 سال سابقه فعالیت مدیران آژانس
  • تخصصی کار کردن
  • داشتن کارگزارهای معتبر بین المللی
  • دارای شرکت مستقر در اروپا

پرسش خود را مطرح کنید


با ما تماس بگیرید.
تیم هوگوتراول با بیش از 14 سال سابقه در حوزه گردشگری، آماده پاسخگویی به پرسش های شما می باشد.

02191020911

info@hogotravel.ir